Flexnet vult gat tussen lijnbus en Regiotaxi

Flexnet vult gat tussen lijnbus en Regiotaxi

door in rubriek advies, flexibel vervoer
Reacties uitgeschakeld voor Flexnet vult gat tussen lijnbus en Regiotaxi

Een ‘flexnet’ of ‘tussennet’ kan het gat opvullen tussen lijnbussen voor gewone ov-reizigers op hoofdassen en kriskras rijdende taxibusjes voor gehandicapten en ouderen met een Wmo-indicatie.

Dat blijkt uit onderzoek van Henk Meurs, directeur van bureau MuConsult en bijzonder hoogleraar ruimtelijke ordening en mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij hoopt dat het ministerie van IenM proeven wil stimuleren.

Overheden kampen met bezuinigingen. Zo krijgen provincies en stadsregio’s minder geld van het Rijk voor regionaal openbaar vervoer. Deze ov-autoriteiten schrappen ritten, lijnen en omrijroutes in dunbevolkt gebied. En gemeenten moeten bezuinigingen op hun vervoer in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, ook omdat er steeds meer gehandicapten en ouderen er een beroep op doen. Gemeenten vragen Wmo’ers steeds vaker om met de nu beter toegankelijke lijnbus te reizen.

Een apart flexnet of tussennet met taxibusjes die ook op vaste tijden en routes rijden kan dan uitkomst bieden: iedereen houdt zijn vervoer (zowel dicht bij huis als naar ov-knooppunten), maar het blijft betaalbaar voor alle opdrachtgevers. Dat past in de trend dat ov-autoriteiten hun openbaar vervoer splitsen: een verbindend kernnet onder eigen regie en een ontsluitend flexnet of tussennet onder supervisie van gemeenten.

Zeeland voert begin 2015 een flexnet én kernnet (.pdf) in voor de hele provincie. De provincie koopt dan bij de Zeeuwse gemeenten extra ritten met taxibusjes in. Gewone reizigers kunnen nog steeds van halte naar halte of van halte naar knooppunt, maar moeten zich eerst aanmelden. Zij delen de Regiotaxi dan met Wmo’ers die van deur tot deur reizen. De tarieven zijn gebaseerd op die van het openbaar vervoer, maar omdat invoering van de OV-chipkaart te duur is moeten reizigers hun ritjes contant afrekenen of per automatische incasso betalen. De mogelijkheid om te pinnen wordt nog onderzocht. De verwachting is dat tweederde van de reizigers van de opgeheven lijnen blijft reizen met de taxibusjes en eenderde afhaakt.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook