Vier klemmende beroepen op de ov-sector

Vier klemmende beroepen op de ov-sector

door in rubriek advies
Reacties uitgeschakeld voor Vier klemmende beroepen op de ov-sector

Joep ten Brink lanceert heeft ‘vier klemmende beroepen’ gelanceerd als vervolg op zijn ‘15 vriendelijke verzoeken’. Hij deed dat op het congres ‘Klant, Klacht & Kwaliteit’ van het OV loket en het Kennisplatform Verkeer en Vervoer in Driebergen.

Als directeur van bureau KlantCentraal zette Ten Brink vijf jaar geleden 15 vriendelijke verzoeken van reizigers op een rijtje. Deze 15 basale wensen zijn samengesteld aan de hand van klantenpanels, kwaliteitsmetingen, reizigersonderzoeken, vervoermonitoren en contacten met reizigers. Niet alleen met ov-liefhebbers, maar ook met ‘ov-beten’ (mensen die niets van het ov weten en er ook niet voor openstaan) en verstokte automobilisten. Deze

15 vriendelijke verzoeken (.pdf) passen op één A4’tje en zijn vijf jaar later nog steeds actueel.

Inmiddels is Ten Brink hoofd verkoop, marketing & reizigers bij de Haagse vervoerder HTM. “Ik geef mezelf een 6 en ben nog lang niet tevreden”, zegt hij. “Er is nog veel te doen en het moet sneller. Er is méér nodig dan doorzettingsvermogen.”

Onder het motto ‘Denk niet alleen aan jezelf, maar zorg samen voor het geheel’ doet Ten Brink daarom nu ‘vier klemmende beroepen’ op de ov-sector:

1. Ieder z’n vak
Overheid, bepaal alleen het minimum waaraan het ov moet voldoen. En beloon uw vervoerder maximaal voor méér reizigers, tevredenheid en opbrengst. Beleid komt van u, ondernemerschap van uw vervoerder.

2. Hoger die lat
Vervoerder, uw reizigers hebben navigatie in hun auto, acht versnellingen op hun fiets en een smartphone bij de hand. Uw ov moet zo’n kwaliteitsniveau óók leveren. Het kan zoveel handiger, sneller en slimmer.

3. Vers bloed
Vervoerder, van aanbesteding, kosten, logistiek en techniek weet u genoeg. Voor vernieuwing zijn frisse geesten nodig. Uw bedrijf snakt naar mensen met verstand van gedrag, innovatie, marketing, ontwerp en opbrengsten.

4. Hele keten
Overheden én vervoerders, uw reizigers kijken kritisch naar het hele ov. Maak niet alleen losse schakels beter, maar alles. Dan creëert u een verleidelijk alternatief naast de auto en wordt de keten breder en de koek groter.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook