Travelteq, leverancier van luxe reisartikelen, ziet af van concurrentie met de hogesnelheidstrein Thalys. Het bedrijf van multi-ondernemer Maarten van den Biggelaar wilde vanaf april 2015 vijf keer per dag van Amsterdam naar Parijs rijden. De Travelteq Express met ruime stoelen, veel beenruimte, supersnel internet en uitstekende maaltijden moest een eersteklastrein worden voor een tweedeklastarief.
Travelteq ziet af van concurrentie met Thalys
“We waren in gesprek met SNCF, de Franse spoorwegen. Want we zijn een kleine partij en zo’n project kun je alleen met een grote partij doen. We zijn tot de conclusie gekomen dat het financieel niet uit kan”, zegt initiatiefnemer Maarten van den Biggelaar, ook mediaondernemer en oprichter van het blad Quote. “We wilden klein beginnen, met drie treinstellen, en bij succes uitbreiden. Eén treinstel kost 30 miljoen euro plus hetzelfde bedrag voor onderhoud en andere zaken.” Travelteq had in totaal dus een startkapitaal nodig van 180 miljoen euro. De SNCF was niet bereid om daarin te investeren.
SNCF bezit 62 procent van de aandelen Thalys, de Belgische NMBS heeft 28 procent en Deutsche Bahn 10 procent. Kan het zijn dat SNCF liever de eigen Thalys niet beconcurreert? En dat NS liever niet heeft dat SNCF, óók een staatsbedrijf, zaken doet met een nieuwe toetreder als Travelteq? Van den Biggelaar: “Dat zou kunnen, maar dat heeft SNCF niet tegen mij gezegd.”
Ondanks de ruimte door enerzijds de liberalisering van het internationale spoorvervoer en anderzijds het floppen van de Fyra is het tot nu toe geen enkele nieuwe partij gelukt om toe te treden op de markt van Thalys. “De toetredingsdrempels zijn gigantisch”, erkent Van den Biggelaar. “Niet alleen financieel, maar je moet ook in Frankrijk kunnen rijden. Iedereen zegt wel dat dat kan, maar het kost ontzettend veel tijd om het ook voor elkaar te krijgen. Je bent zo zes jaar verder.” Hij heeft nu geen andere plannen om toe te treden tot de spoormarkt: “Dat laat ik voorlopig zitten.”
Meer artikelen met dit thema
Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg
16 apr om 15:36 uurTussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Geen vervolging treinongeval Voorschoten
2 apr om 16:56 uurHet OM gaat niet over tot vervolging vanwege het treinongeval bij Voorschoten in april 2023. Onderzoek wijst…
Schiphol in gesprek met NS en ProRail
21 mrt om 14:56 uurSchiphol wil met NS en ProRail in gesprek over de verstoring rondom de luchthaven. De luchthaven wil de recente…
Nieuwe treinen voor MerwedeLingelijn vanaf 2027
18 mrt om 13:34 uurQBuzz en de provincie Zuid-Holland investeren vanwege de invoering van ERTMS in nieuwe treinen voor de …
NS: Pittig jaar voor de boeg
26 jan om 08:48 uurNS waarschuwt treinreizigers voor een 'pittig jaar', vanwege geplande werkzaamheden, vertragingen en…
Busplatform
6 dec 2023Ik ben dol op busprojecten. De verduurzaming, de infrastructuur in de openbare ruimte of het modelleren van…
Reactie toevoegen