FMN wil meer doorgaande verbindingen
dossier PHS

FMN wil meer doorgaande verbindingen

door in rubriek FMN
Reacties uitgeschakeld voor FMN wil meer doorgaande verbindingen

Als meer dan 40 procent van de reizigers nu moet overstappen op een grens van het hoofdrailnet, dan verdienen zij een doorgaande verbinding. Dat is het voorstel van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland.

De belangenclub van van de regionale railvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia zeggen dit in hun rapport Aansluiten en versterken. Dit plan is een aanvulling op de operationele uitwerking ‘Beter en meer’ van NS en ProRail, dat vooral het hoofdrailnet bestrijkt.

In de praktijk gaat het om vijf RegioSprinters die FMN over het hoofdrailnet van NS wil doortrekken naar grotere knoopstations:

  • Leeuwarden–Meppel naar Zwolle
  • Amersfoort–Ede-Wageningen naar Arnhem
  • Gouda–Alphen aan den Rijn naar Leiden
  • Gorinchem–Dordrecht naar Rotterdam
  • Gorinchem–Geldermalsen naar Utrecht.

De FMN twijfelt aan de haalbaarheid van het Programma Hoogfrequent Spoor (elke 10 minuten een Intercity op zware assen in de Randstad). “Wellicht kan er beter gekozen worden voor extra spitstreinen.” De regionale railvervoerders zitten daarmee meer op de lijn van het OV-bureau Randstad, dat een betere spitsdienstregeling vraagt. Voordeel van spitstoevoegers is ook dat de basisfrequentie van trein en bus in heel Nederland dan elk half uur of elk kwartier kan blijven, waardoor de aansluitingen overal goed zijn.

De FMN is kritisch over de bestelling van een tweede serie nieuwe Sprinters door NS: “Het lijkt ons verstandig te wachten tot een totaal vervoerplan voor Nederland klaar is.” Volgens de regionale vervoerders leidt dat tot beter en goedkoper materieel.

Andere voorstellen:

  • hogere snelheid op Leeuwarden–Harlingen
  • meer capaciteit op Leeuwarden–Sneek (vier treinen per uur)
  • koppeling Winterswijk–Zutphen aan Zutphen–Apeldoorn
  • elektrificatie Zwolle–Wierden
  • opwaarderen IJssellijn tot Intercity (met RegioSprinter Zwolle–Deventer)
  • elektrificatie en verdubbeling Maaslijn (Nijmegen–Roermond)
  • interregiotrein Nijmegen–Cuijk–Boxmeer–Venray–Venlo–Roermond.

Overigens is de FMN van mening dat elke concessie moet beginnen met artikel 1: “Gij zult in het belang van de reizigers samenwerken met de andere vervoerders.”

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook