Eis ook vervoer van deur naar halte in concessie

Eis ook vervoer van deur naar halte in concessie

door in rubriek advies
Reacties uitgeschakeld voor Eis ook vervoer van deur naar halte in concessie

Vraag vervoerders voortaan ook een voorstel voor het vervoer van de voordeur naar de bushalte. Dat advies geeft Wim van Tilburg, hoofd verkeer en vervoer van CROW KpVV, in zijn blog voor de negentien ov-autoriteiten.

“Of het nu gaat over aanbestedingen, toegankelijkheid, ketenmobiliteit of P+R: de mantra is ‘van deur tot deur’. Dat is natuurlijk waarnaar we streven, maar tegelijkertijd is het een te algemene kretologie”, stelt Van Tilburg.

Het meeste openbaar vervoer loopt van halte tot halte (of van station naar station). Hoe reizigers naar en van een halte of station komen, mogen ze zelf uitzoeken. Het enige ov van deur tot deur is de Regiotaxi. Maar weinig ov-reizigers gebruiken de Regiotaxi, die duurder is dan de gewone bus en je moet je van tevoren aanmelden. De voorzieningen op haltes zijn een zaak van veel partijen: gemeente (toegankelijkheid), ov-autoriteit, provider (actuele reisinformatie), reclame-exploitant, vervoerder en wegbeheerder.

Vraag de vervoerder in een kwaliteitsplan aan te geven welke voorzieningen haltes krijgen, met welke partijen hij het vervoer van de voordeur naar de bushalte regelt en hoe hij volgt of alles in orde is, adviseert Van Tilburg. Zo’n plan kan punten opleveren voor de gunning van de concessie. Hij denkt bijvoorbeeld aan:

  • leenfietsen als de OV-fiets, al dan niet met reclame
  • leasefietsplan voor e-bikes met afsluitbare stallingen op overstaphaltes
  • allianties met wegbeheerders over het onderhoud van belangrijke routes naar haltes
  • vervoer van deur naar halte, bijvoorbeeld per Regiotaxi
  • aanvullend vervoer voor ov-loze perioden (na 21.00 uur, in weekenden).

Om vervoerders te prikkelen, kan de ov-autoriteit een budget beschikbaar stellen voor de uitvoering van het kwaliteitsplan. Van Tilburg: “Eigenlijk gaat het erom dat de vervoerder een dienstverlener wordt die zich als mobiliteitsprovider opstelt. Dat vraagt van de aanbestedende overheden een andere manier van denken over programma’s van eisen, bestekken en gunningscriteria.”

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook