Nummer 3 van OV-Magazine is uit!

Nummer 3 van OV-Magazine is uit!

door in rubriek algemeen
Reacties uitgeschakeld voor Nummer 3 van OV-Magazine is uit!

Deze artikelen staan in OV-Magazine nummer 3, dat vandaag is verschenen.

Van de redactie: Gekunstelde combinatie
De combi auto plus openbaar vervoer levert niet altijd voordeel op in tijd of geld. Fiets plus ov ligt veel meer voor de hand. Ze zijn natuurlijke partners en vullen elkaar naadloos aan.

Stem trein af op de fiets
Roland Kager doet onderzoek naar de optimalisatie van de combinatie trein-fiets. “De werelden van fiets en ov komen nu alleen maar samen in een probleem-frame: fietsparkeren bij het station.” Dat kan beter.

Bert van Wee, TU Delft: We subsidiëren de verkeerde reizigers
Het Nederlands openbaar vervoer heeft kampioenen nodig, vindt hoogleraar Bert van Wee. “Ik mis de duidelijke visie.”

Wisselstrook: Groen licht voor Ertms
Goed nieuws voor de spoorsector. Staatssecretaris Mansveld heeft de Kamer laten weten hoe zij de Europese beveiliging Ertms gaat invoeren. Ze heeft de juiste keuzes gemaakt.

Trein vertraagd? Tweet!
Een ov-bedrijf dat niet twittert is zó 2009. Reizigers verwachten een snelle reactie. Vervoerders nodigen reizigers uit om gezamenlijk de dienstverlening te verbeteren. Een update in meer dan 140 tekens.

Databoogjes geven inzicht
De treindienst Zwolle–Emmen was dit jaar de grootste stijger ooit in de OV-klantenbarometer. Met OV-chipkaartdata worden de opties voor verdere verbeteringen goed zichtbaar.

Brabantliner wint van auto en trein
Na ruim 25 jaar is de Brabantliner tussen Breda, Oosterhout en Utrecht een onverminderd succes. De verbreding van de A27 kan de goede concurrentiepositie van de snelbus in gevaar brengen.

KPN: Spot de ov-Spotify
In de telecomsector gaat de klantgerichte innovatie een stuk sneller dan in het openbaar vervoer. De omslag in het ov moet komen van visionaire mensen, zegt strateeg Nico Baken van KPN.

Tramlijn als aanjager in oude mijnstreek
Een uit de as herrezen buurttram moet het economisch deplorabele Pays de Condé ten noorden van Valenciennes uit het slop trekken. Er rijdt een regionale tram, die maar liefst zeven gemeenten met elkaar verbindt.

Zelfrijdende auto deelt tik uit aan het ov
Geen files of parkeerproblemen, werken terwijl je rijdt. Dat zijn de beste argumenten om het ov te gebruiken in plaats van de auto. Die pluspunten raakt het ov kwijt als de zelfrijdende auto zijn opwachting maakt.

Ook bussen rijden straks zelf
Worden zelfrijdende auto’s van Google, Mercedes of Volvo een concurrent van het openbaar vervoer? We vragen het vijf deskundigen die de ontwikkelingen nauwgezet volgen. En dus hebben we vijf visies.

Monitoring met een tablet
In opdracht van de samenwerkende provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel verzorgt Moventem de monitoring van veertien concessies waarin vier vervoerders actief zijn. Vervoerders zien elkaars prestaties.

Een nieuw station Nijmegen Lent
Het nieuwe station Nijmegen Lent vervangt de tijdelijke halte die 250 meter noordelijker lag. Sommige dingen zijn verbeterd, andere verslechterd. Volledige informatie blijft een teer punt.

Alle artikelen zijn te lezen met zowel een online als papieren abonnement. Nog geen abonnee? Voor al €4,10 per maand heeft u volledige toegang!

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook