De jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro. Boekhoudkundig was het verlies nog groter, namelijk 318 miljard euro, door de afwaardering van Duitse dochter Albellio en doordag de NS in de nieuwe concessie minder geld kan verdienen. NS-directeur Wouter Koolmees waarschuwde voor duurdere treinkaartjes in 2025.
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
De prijsstijging van waarschijnlijk minstens 10 procent is nodig om de NS financieel gezonder te krijgen. De NS lijdt al jaren verlies - het laatste jaar met een positief resultaat was 2019.
“2023 kent voor NS twee gezichten. De eerste helft van het jaar zijn we voortvarend gestart. Waar in 2022 nog tientallen treinen per dag uitvielen door personeelstekort, waren de gevolgen voor onze reizigers afgelopen voorjaar veel minder merkbaar dankzij al onze inspanningen. Hoe anders was het najaar waarin de reiziger veel last gehad heeft van vertraging, verstoringen en te drukke treinen. Dat moet beter voor reizigers”, aldus Wouter Koolmees, president-directeur van NS, tijdens de presentatie van het jaarverslag 2023 op Amsterdam Centraal.
De topman benadrukte dat de NS een belangrijke rol speelt bij maatschappelijke uitdagingen zoals woningbouw en klimaatdoelen, en dat het bedrijf sinds afgelopen december 1800 treinen per week meer laat rijden. In 2025 moeten daar nog eens 1600 treinen per week bijkomen.
Verlies wel kleiner dan afgelopen jaren
Hoewel het een fors verlies is, laat de NS wel een stijgende lijn zien. Het operationele verlies was in 2020, 890 miljoen euro, in 2021 liep dat op tot 952 miljoen euro, in 2022 was dat nog 421 euro. Probleem voor de NS blijft het achterblijvende reizigersaantal, vergeleken met het aantal reizigers voor de coronapandemie. De opbrengsten uit reizigersvervoer zijn met 22 procent gestegen, maar het aantal reizigerskilometer is nog slechts 89 procent van het aantal in 2019.
Ongemakken op het spoor
Met name in de tweede helft van 2023 ondervonden reizigers veel hinder op het spoor, door een aantal grote verstoringen en ingrijpende werkzaamheden aan het spoor bij Rotterdam en Schiphol. Door slecht weer en tekorten aan technisch personeel zijn er bde onderhoudsbedrijven van NS forse achterstanden ontstaan, met minder en kortere treinen als gevolg. In 2023 kwam 89,7% van de reizigers op tijd en het percentage reizigers dat een zitplaats in de spits had, komt over heel 2023 uit op 94,7%.
Ook bij de HSL waren problemen. NS heeft op het traject de snelheid op zes plekken verlaagd, vanwege scheurvorming aan bruggen en viaducten. De ICNG, die op het traject rijdt, vertoonde meer kinderziektes dan verwacht en de levering van nieuwe treinen duurt langer dan gehoopt.
Personeel
NS heeft vorig jaar ruim 5400 vacatures vervuld en ruim 3700 nieuwe werknemers aangenomen, waaronder ruim duizend nieuwe conducteurs en machinisten. De NS kan hiermee de nieuwe dienstregeling, zoals die geldt per 10 december 2023, zonder hulp van kantoorcollega's of externe partijen verzorgen.
Ook NS verwacht dat de krapte op de arbeidsmarkt nog wel even zal duren. Zo heeft het bedrijf ook nu nog last van een tekort aan monteur.
Plusje bij NS International
Om met een positieve noot af te sluiten: NS International verkocht in 2023 15 procent meer tickets dan in 2022. Dat reizigers meer duurzaam wilen reizen juicht NS uiteraard toe. De drukte in de treinen neemt hierdoor wel toe. Daarom heeft NS afgelopen jaar ingezet op het borgen van comfort voor reizigers door het verbeteren van de selfservice en reisondersteuning, bijvoorbeeld door een verplichte stoelreservering in de ICE International tijdens de zomer. Sinds december is de reistijd van de IC Berlijn tussen Amsterdam Centraal en Berlijn met 30 minuten versneld, dankzij een nieuwe locomotief waarmee een locomotiefwissel in Bad Bentheim aan de Duitse grens niet meer nodig is.
Lees hier het hele jaarverslag.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
23 sep om 10:03 uurDe aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…
Fors verlies voor NS: honderden banen op de tocht
5 aug om 09:17 uurNS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om kosten te…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg
16 apr om 15:36 uurTussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…
Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd van Rover en NS
8 apr om 14:46 uurRover organiseerde de wedstrijd Reizigerscadeau in samenwerking met NS om iets te doen voor treinreizigers,…
NS en ProRail onder verscherpt toezicht gesteld
4 apr om 13:28 uurNS en ProRail komen onder verscherpt toezicht. Reizigersorganisatie Rover riep hier eerder al toe op en nu…