Lage LandenLijn is van de baan

Lage LandenLijn is van de baan

door in rubriek spoor
Reacties uitgeschakeld voor Lage LandenLijn is van de baan

De Lage LandenLijn, de treinverbinding die Den Haag met Brussel wilde, gaat niet door. Dat heeft wethouder Peter Smit van Den Haag aan de gemeenteraad laten weten.

Het lukt niet om de plannen rond te krijgen. Het idee van de Lage LandenLijn ontstond na het wegvallen van de Beneluxlijn, waardoor Den Haag geen directe treinverbinding meer had met Brussel. Na een marktconsultatie werd besloten om de verbinding te gunnen aan Arriva.

Arriva-topman Anne Hettinga liet vorige week tijdens de Dag van de Rail nog weten heel graag de lijn te willen bedienen, maar tegenwerking ondervindt van (politiek) Den Haag. Ook was het moeilijk een nieuwe, snelle dienst in de dienstregeling in te passen. Het basisuurpatroon in België en Nederland verschilt te veel en er is geen plaats meer in de Noord-Zuidtunnel in Brussel, schrijf Smit in de pittige brief.

Sinds het wegvallen van de Fyra heeft Den Haag wel weer een verbinding met Brussel terug. Maar volgens Smit is dat geen verbetering. Het is ‘veel slechtere aanbieding’ en van ‘een povere kwaliteit”. Een rit naar Brussel duurt 20 minuten langer dan vroeger, schrijft hij. “Een reden daarvoor is niet duidelijk, of NS moet voor de huidige Beneluxverbinding bij voorbaat ingezet hebben op een ontmoedigingsbeleid.”

Arriva laat in een reactie weten: “We moeten er eerst 100 procent zeker van zijn wat NS gaat aanbieden op het traject dat met de Lage LandenLijn concurreert. Contracten zijn nog niet getekend. Nu kunnen zaken nog met de dag veranderen en op basis daarvan kunnen wij vooralsnog geen sluitende business case maken. Wat natuurlijk erg jammer voor de reiziger is, want die is de dupe.”

 

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever (hoofdredacteur OV-Magazine tussen jan. 2017 en juli 2018) is adviseur en publicist op het gebied van duurzame mobiliteit.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook