Nederland kampt met een van de grootste aantallen zelfmoorden op het spoor in Europa. Jaarlijks maken rond de 200 mensen een eind aan hun leven op het spoor, oftewel bijna 1,4 gevallen per miljoen treinkilometer.
Aantal zelfmoorden op Nederlands spoor relatief groot
Alleen in Tsjechië komen relatief nog meer suïcides voor, blijkt uit het Railway Safety Performance Report dat de EU heeft gepubliceerd. Sinds 2008 stijgt het aantal zelfmoorden op het spoor in Europa. Die stijging is ook te zien in Nederland, hoewel het aantal in 2012 weer licht daalde.
Door de incidenten zijn de kosten aan materieel en infrastructuur in Nederland erg hoog. Volgens het rapport bedragen die kosten meer dan 50 euro per 1000 kilometer. De totale kosten vanwege veiligheidsincidenten op het spoor in de EU komen uit op 1,7 miljard euro.
Nederland telt relatief veel gelijkvloerse spoorwegkruisingen, maar die zijn wel bijna allemaal beveiligd. Het rapport stelt dat dat vooral te maken heeft met de hoge bevolkingsdichtheid. In Spanje komen bijvoorbeeld veel minder beveiligde overgangen voor.
Het rapport geeft ook een overzicht van de grote incidenten die op het Europese netwerk plaatsvonden, waarbij het treinongeluk in Santiago de Compostella – met 79 doden het ernstigste incident op het EU-spoor in 15 jaar – verreweg de grootste gevolgen had. Ook het treinongeluk bij Amsterdam Sloterdijk op 21 april 2012 geldt als een serieus incident. Ondanks dat het Europese spoornetwerk een van de veiligste ter wereld is en de trein een van de meest veilige manieren is om te reizen, blijven serieuze verbeteringen de afgelopen jaren uit, aldus het rapport.
Jouke Schaafsma van ProRail zegt dat Nederland al jaren veel meer suïcides op het spoor heeft. Dat heeft meerdere oorzaken. Zo heeft Nederland een heel goede registratie. En heeft het spoor een hoog aandeel in het aandeel zelfmoorden in Nederland, waar in andere landen bijvoorbeeld meer wapens of landbouwgif wordt gebruikt. "Nederland heeft relatief veel treinen en veel spoor. Er is ook veel bebouwing rond het spoor. Het is een open systeem en dat kan je niet afsluiten." Ook het type bebouwing speelt een rol. "Veel instellingen, maar ook scholen zijn vlakbij het spoor gebouwd vanwege de bereikbaarheid, maar dat betekent dus veel mensen in de buurt van het spoor."
Om het aantal zelfmoorden zoveel mogelijk te beperken, worden er gesprekken met die instellingen gevoerd over hoe ze mensen ervan kunnen weerhouden zelfmoord te plegen. Ook plaatst ProRail meer en meer hekken en palen met 113 bij spoorwegovergangen. "Maar het effect is beperkt", zegt Schaafsma. Wat volgens hem beter helpt, is mediastilte. "We merken hoe minder erover geschreven wordt, hoe minder het voorkomt. We werken daarom ook samen met de Ivonne van der Ven Stichting om onder meer een mediacode op te stellen voor journalisten."
Reactie toevoegen