Leerwerkplaatsen tegen vergrijzing ov-sector

Leerwerkplaatsen tegen vergrijzing ov-sector

door in rubriek algemeen
Reacties uitgeschakeld voor Leerwerkplaatsen tegen vergrijzing ov-sector

De gezamenlijke ov-bedrijven creëren binnen twee jaar 245 leerwerkplaatsen en 30 ov-leerbanen voor jongeren in de strijd tegen de vergrijzing.

De gezamenlijke ov-bedrijven, vakbonden en de rijksoverheid hebben een actieplan opgesteld om in te spelen op de vergrijzing in de sector en de noodzaak om meer jong talent aan te trekken. In het ‘Sectorplan Openbaar Vervoer‘ staan maatregelen die moeten zorgen voor de instroom van meer jongeren en het mobiel en vitaal houden van de vergrijzende groep werknemers.

Eerste gezamenlijke actie is het creëren van 245 leerwerkplaatsen gericht op technische mbo-functies en chauffeur/bestuurder openbaar vervoer. Deze maatregel komt bovenop andere acties van vervoerders om bijvoorbeeld meer chauffeurs/bestuurders en technisch personeel aan te trekken. Zo heeft NS al de TechniekFabriek en verzorgen HTM en RET een mbo-opleiding.

Een tweede actie is 30 extra ov-leerbanen voor jongeren tot 30 jaar. Tien jongeren kunnen aan de slag als servicemedewerker bij het spoor en twintig in het stadsvervoer. Ze krijgen de mogelijkheid om door te groeien. RET biedt bijvoorbeeld een jaarcontract, opleiding tot servicemedewerker en daarna de mogelijkheid om de opleiding tot metrobestuurder te volgen.

Leidinggevenden
De 7.565 buschauffeurs, tram- en metrobestuurders in de ov-sector krijgen een training om hun beroep zo goed en vitaal mogelijk te blijven uitoefenen. Daarnaast krijgen per ov-bedrijf maximaal 10 leidinggevenden een training duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers. De training is voor in totaal 106 leidinggevenden.

Programmamanager
Een programmamanager gaat de samenwerking bevorderen tussen de ov-bedrijven en de verspreiding van goede voorbeelden. De programmamanager levert een bijdrage aan het ontwikkelen van een gezamenlijk visie en aanpak, zodat de ov-sector beter kan anticiperen op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Extra aandacht gaat uit naar de effecten van concessieoverdrachten op de medewerkers.

Gemiddeld 51 jaar
De gemiddelde leeftijd in de ov-sector, waarin ongeveer 60.000 mensen werken, is met 51 jaar relatief hoog. Veel buschauffeurs, conducteurs, monteurs en machinisten gaan vanaf 2016 met pensioen. Daarnaast is er weinig mobiliteit in de sector en is de fysieke en mentale belasting soms hoog, bijvoorbeeld door nachtwerk.

Het plan van de sector loopt van september 2014 tot september 2016. Het ministerie van SZW ondersteunt het met een subsidie van 7 miljoen euro. De sector investeert 12,5 miljoen.

Vervroegde uittreding
FNV Bondgenoten kwam met het voorstel om vrijwillige uittreders van 64 jaar en ouder hun baan te laten afstaan aan jongeren. Dit was bespreekbaar voor de werkgevers in de sector, maar een boete bij vervroegde uittreding staat zo’n ruilregeling in de weg. “Zonder die boete hadden we nog mooiere afspraken kunnen maken. Vervroegde uittreding had honderden banen extra voor jongeren kunnen opleveren”, aldus Roel Berghuis, bestuurder Vervoer bij FNV Bondgenoten. Hij pleit bij het kabinet voor het tijdelijk buiten werking stellen van deze boete.

De partners achter het sectorplan zijn het ministerie van Sociale zaken en werkgelegenheid, Arriva, Connexxion, EBS, GVB, HTM, NS, Qbuzz, ProRail, RET, Syntus, Veolia, Abvakabo, CNV Vakmensen, FNV Bondgenoten, VHS/CMHF, VVMC en de Stichting Scholing en Werving.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook