Acht oplaadbare bussen voor Stockholm
dossier ZE2025

Acht oplaadbare bussen voor Stockholm

door in rubriek buitenland
Reacties uitgeschakeld voor Acht oplaadbare bussen voor Stockholm

Het ov-bedrijf van Stockholm is op 16 maart begonnen met de inzet van acht diesel-elektrische bussen die op het begin- en eindpunt worden opgeladen via een pantograaf.

In navolging van Hamburg, waar sinds december drie dezelfde bussen rijden, heeft ook Stockholm gekozen voor de combinatie van Volvo (7900 Hybrid Electric) en Siemens (oplaadapparatuur). Volvo levert aan Stockholm acht hybride bussen, die gaan rijden op lijn 73 tussen de medische universiteit Karolinska Instituut en Ropsten, in het centrum van Stockholm.

Stockholm lijn 73De bussen kunnen 7 van de 8 kilometer van lijn 73 op elektriciteit rijden. Aan het begin- en eindpunt worden ze opgeladen via een pantograaf die daalt vanaf een laadpaal. In zes minuten zijn de batterijen volledig opgeladen. Naast de elektromotor hebben de bussen ook een kleine dieselmotor die op biodiesel loopt. Vergeleken met een dieselbus verbruikt de Volvo 7900 ongeveer 60 procent minder energie. De CO2-uitstoot is 75 tot 90 procent minder door het gebruik van biodiesel en windenergie.

Lijn 73 in Stockholm is een demonstratieproject van Volvo, het ov-bedrijf van Stockholm (SL) en energieproducent Vattenfall. Het project krijgt subsidie uit het Europese ZeEUS-programma (Zero Emission Urban Bus System). Het demonstratieproject loopt tot eind 2016. De bedoeling is dat de hybride bussen daarna in de commerciële dienst gaan meedraaien.

Siemens en Volvo tekenden in januari een overeenkomst voor het leveren van complete elektrische bussystemen voor steden. In december begon de samenwerking met vier laadstations en drie Volvo-bussen op innovatieroute 109 in Hamburg.

Stockholm bushalte

 

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook