Nederland Europese springplank voor Flixbus

Nederland Europese springplank voor Flixbus

Het Duitse Flixbus/Meinfernbus heeft de ambitie om een Europees netwerk op te zetten. Vanaf vrijdag opent het bedrijf lijnen die niet meer in Duitstalige landen beginnen of eindigen.

lijnennet-flixbus-meinfernbusPer 21 mei rijdt Flixbus viermaal daags vanuit Amsterdam naar Brussel en twee keer per dag naar Parijs. Ook komen er verbindingen vanuit Rotterdam, Den Haag en Utrecht en naar Antwerpen en München. Op korte termijn wil het bedrijf ook rijden tussen Maastricht en Brussel met een stop in Luik. Flixbus streeft naar een Europees netwerk waarbij Duitsland niet meer per se het middelpunt is.

De onlangs gefuseerde combinatie Flixbus/Meinfernbus zal de diensten aanbieden onder de naam Flixbus. Bestaande touringcaroperators, zoals Lanting, nemen deel in een franchiseformule. De busbedrijven investeren in materieel en personeel; Flixbus doet de marketing en verkoop. “Voor ons is het een welkome ontwikkeling, omdat we door bezuinigingen van de overheid op bijvoorbeeld vervoer naar schoolzwemmen een flinke omzetdaling hebben gehad”, aldus eigenaar Nick Lanting.

Flixbus denkt ten opzichte van de grote Europese concurrent Eurolines het verschil te maken met e-commerce en kwaliteit. De bussen van de onderaannemers moeten een beenruimte hebben van minimaal 70 centimeter, wifi aan boord, een toilet en een minibar. Een fiets kan mee voor 9 euro. Wifi werkt nog niet op alle trajecten, vanwege de hoge roamingkosten. Op een gemiddelde lijnbus verbruiken passagiers zo’n 50 gigabyte aan data per maand.

De Duitse marktleider op het gebied van intercitybusvervoer mikt niet alleen op bestaande buspassagiers, maar wil ook nieuwe klanten werven die nu nog niet met de bus reizen. Dat doet het bedrijf niet alleen op prijs (een promotiekaartje naar Brussel kost 1 euro; 9 euro is geen uitzondering), maar ook op kwaliteit. Directeur André Schwämmlein: “Als wij drie jaar geleden geen gratis wifi in Duitsland hadden aangeboden, had DB nu nog 5 euro voor wifi gevraagd bovenop een ICE-ticket van 100 euro. Dat is bullshit.”

Over het verdienmodel willen Flixbus noch Lanting veel kwijt. Beide partijen zeggen dat zowel Flixbus als de busbedrijven een investering doen en elk een deel van het risico dragen. Bij gebleken succes delen ze ook in de extra winst. Schwammlein voegde er wel aan toe dat Flixbus tot nu toe nog geen winst heeft gemaakt. “Dat is voor ons op dit moment nog niet zo belangrijk. We investeren nu. Bij een groter wordende volume, zullen we winst maken. Dat zal niet gebeuren door het fors verhogen van de ticketprijs.”

Eén reactie

  1. Marc
    21 mei 2015 om 22:35

    Lijkt me logischer dat ze verbindingen aanbieden die er niet zijn. De trein rijdt al vanuit Duitsland via Arnhem naar Amsterdam. Kies dan bijv. voor Eindhoven.

Lees ook