Internationaal treinkaartje mogelijk op naam

Internationaal treinkaartje mogelijk op naam

door in rubriek spoor
4 reacties

Internationale treinkaartjes komen in de toekomst wellicht meer op naam te staan. Ook komen er meer en gecoördineerde veiligheidscontroles.

Dat zijn twintig ministers uit Nederland, Frankrijk, België, Duitsland, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje en Zwitserland overeengekomen tijdens een overleg in Parijs. Aanleiding voor dat overleg was de verijdelde aanslag op de Thalys van Amsterdam naar Parijs op 21 augustus. Met de treintickets op naam voor internationale reizen over de lange afstand zouden veiligheidsdiensten beter kunnen controleren of er verdachte personen aan boord willen komen.

Veel maatregelen zijn gebaseerd op de hervormingen op het spoor die Spanje doorvoerde na de aanslagen in Madrid in 2004. Er zal intensiever gecontroleerd blijven worden door politie en marechaussee; een maatregel die direct na de verijdelde aanslag werd ingevoerd. Ook wordt informatie meer en op een eenduidigere wijze gedeeld.

De bagagecontrole wordt voorlopig nog niet opgevoerd; Duitsland ziet dat niet zitten. Ook vinden de landen bodyscans een te zwaar middel. In oktober praten de ministers verder.

4 reacties

  1. rouke
    30 augustus 2015 om 12:03

    Toch mooi die schijnveiligheid..

  2. André de Vos
    André de Vos
    3 september 2015 om 15:35

    Als ik internationale treinkaartjes koop staat mijn naam er al op, dus ik begrijp niet wat er verandert.

    • Vincent Wever
      Vincent Wever
      3 september 2015 om 17:35

      Dat geldt alleen voor e-tickets.

  3. Rian van der Borgt
    14 oktober 2015 om 13:35

    “Met de treintickets op naam voor internationale reizen over de lange afstand zouden veiligheidsdiensten beter kunnen controleren of er verdachte personen aan boord willen komen.”

    Dat zou betekenen dat de verkoop een bepaalde tijd voor vertrek gesloten moet worden, aangezien de veiligheidsinstanties ook de gelegenheid moeten hebben om de lijst met namen te controleren. En dat betekent weer een serieus nadeel voor het spoor. Bij mijn weten zien de spoorwegen dit ook niet zitten.

Lees ook