Nummer 4 is verschenen!

Nummer 4 is verschenen!

door in rubriek algemeen
Reacties uitgeschakeld voor Nummer 4 is verschenen!

Het septembernummer van OV-Magazine is uit, met daarin veel nieuws en achtergronden. Dit zijn de onderwerpen:

Van de redactie: treinterrorisme
In het commentaar blikt Marc Maartens terug op de discussie over terrorisme in het ov. “Echte veiligheid verdient de voorkeur boven schijnveiligheid. De Europabrede invoering van Ertms bespaart per saldo waarschijnlijk meer mensenlevens dan ondoordachte maatregelen tegen treinterrorisme.”

Jaap Bierman (HTM): ‘Wij lopen ver achter op andere steden in de wereld’
Het openbaar vervoer in de Nederlandse grote steden moet veel grotere ambities tonen, vindt HTM-directeur Jaap Bierman. De kruideniersmentaliteit moet verdwijnen. “Ik ben geschrokken van de achterstand die we hebben op andere steden in de wereld.”

Wisselstrook: Hobbelig pad naar Ertms
De invoering van de Europese beveiliging Ertms op het Nederlandse spoornet gaat gepaard met de nodige hobbels, schrijft columnist Lieuwe Zigterman. Meestal gaat het mis in de interactie tussen de apparatuur in de baan en in het materieel.

Syntus ligt op koers voor groei
Drie jaar geleden leek Syntus nog ten dode opgeschreven. Inmiddels lijken er betere tijden aangebroken. Maar tegelijkertijd draait de juridische afdeling overuren door alle bezwaren.

Ov als attractie scoort in Zwitserland
Van Bernina Express tot PostAuto, de Zwitsers weten als geen ander hoe ze toeristen in het ov moeten krijgen. Wat is het geheim van de treintjesgekke bergstaat?

Texelhopper: proef met haken en ogen
De provincie Noord-Holland experimenteert met een nieuw openbaarvervoersysteem op Texel: de Texelhopper. Een reguliere buslijn in combinatie met kleinschalig vervoer kan de oplossing zijn voor de toekomst. OV-Magazine reisde mee.

Doel van Pier Eringa: ‘Mensen houden van ProRail’
Pier Eringa (53) is sinds april dit jaar president-directeur bij ProRail. In die tijd heeft hij al genoeg verbeterpunten gezien, bij de organisatie en bij zichzelf. ProRail moet scherper en het Twitter-tijdperk, daar moet hij nog even aan wennen.

Hokjes vervagen in ov-wetenschap
Om de drie jaar verzamelen ov-wetenschappers zich wereldwijd voor hun ‘Conference on advanced systems of public transport’. CASPT was dit keer in Rotterdam. Na vier volle dagen en zo’n 130 presentaties staat één ding als een paal boven water: de ov-wetenschap kruipt uit haar traditionele hokjes.

Regiecentrale, publiek of privaat?
Het regiemodel is duidelijk in opkomst in het doelgroepenvervoer. Regio’s kiezen ervoor de regiefunctie openbaar aan te besteden, of onder publieke verantwoordelijkheid te brengen. Voor beide valt wat te zeggen.

Opbrengstencontract meest populair
Het opbrengstencontract heeft het definitief gewonnen van het kostencontract, blijkt uit een analyse van Significant. Het bureau nam 52 aanbestede busconcessies in de afgelopen tien jaar onder de loep.

Comfort ondergewaardeerd in onderzoek
Bij ov-onderzoek gaat de aandacht sterk uit naar reistijden en reiskosten. Comfort speelt daarin een ondergeschikte rol. Ten onrechte, vinden Eric Kroes en Carl Koopmans. Zij stellen voor om de baten van comfort te kwantificeren.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.