‘Boete voor Intercity Direct in reizigerspot’

‘Boete voor Intercity Direct in reizigerspot’

Staatssecretaris Sharon Dijksma wil reizigers zeggenschap geven over de besteding van de boetes die NS krijgt voor het niet nakomen van de prestatieafspraken.

Dat zei de bewindsvrouw gisterenavond tijdens een overleg met de Tweede Kamer. NS wacht een boete van een half miljoen euro voor het niet halen van de punctualiteitscijfers in 2015. De Intercity Direct presteert notoir slecht, bleek al in januari. Gisteren maakte Treinreiziger.nl bekend dat vorig jaar 236 Intercity’s Direct uit de dienst zijn gehaald vanwege harde wind. De trein dreigt dan van de brug over het Haringvliet te worden geblazen. De HSL moest in 2015 36 keer worden gesloten. In 2014 waaide het minder hard en gebeurde dat maar vijf keer. ProRail gaat onderzoeken hoe de overlast kan worden beperkt.

Sociale veiligheid
De staatssecretaris is niet van plan om de streekvervoerders te laten delen in de 10 miljoen euro die zij uittrekt voor sociale-veiligheidsmaatregelen bij NS. De vervoerders hadden daar in een brief op aangedrongen. Dijksma verwijst de vervoerbedrijven naar hun opdrachtgevers, de decentrale overheden.

Juul van Hout, directeur ov bij Connexxion en voorzitter van de werkgroep sociale veiligheid van FMN (Arriva, Veolia, Syntus, Connexxion, EBS en Qbuzz) stelt dat de geschiedenis zich herhaalt. Ook vorig jaar was er extra aandacht voor NS na een gewelddadig incident en moesten de andere vervoerders de staatssecretaris om aandacht vragen. Hij mist een gezamenlijke anti-agressieaanpak voor het hele openbaar vervoer in Nederland.

Eén reactie

  1. Chrismdb
    27 februari 2016 om 17:25

    Zullen ze bij NS leuk vinden. Als dat zo doorgaat, verdwijnt Intercity Direct misschien wel (ik betwijfel of NS een boetetrein wil laten rijden)

Lees ook