Deelfiets in opmars door elektronisch slot

Deelfiets in opmars door elektronisch slot

door in rubriek fiets
Reacties uitgeschakeld voor Deelfiets in opmars door elektronisch slot

Deelfietsen kunnen de keten ov en fiets versterken. OV-fiets is voorlopig met kop en schouders de belangrijkste aanbieder. Maar blijft dat zo? Technische ontwikkelingen als een elektronisch slot, gps en internet of things openen deuren naar een nieuwe generatie deelfietssystemen.

In januari werd het eerste Hopperpoint geopend bij een Van der Valk-hotel in Eindhoven. ‘Een volledig geautomatiseerd, smart fietsdeelsysteem, waarbij gebruikers fietsen kunnen ophalen en inleveren bij fietsstations verspreid over een stad’, aldus het persbericht. Het werkt met een app op je smartphone, die de fiets ontgrendelt en de betaling regelt. Coen Vermeulen, directeur van Hopperpoint: “Dit jaar willen we tien locaties in Eindhoven en tien in Tilburg, in de stad en op bedrijventerreinen.” De provincie Noord-Brabant betaalde een ‘kleine acht ton’ mee om het systeem op te starten.

Anders dan bij de OV-fiets hoef je de Hopper-deelfiets niet op de plek in te leveren waar je hem hebt gehuurd. Daarmee lijkt Hopperpoint op de vele succesvolle fietsdeelsystemen in het buitenland zoals de Vélib in Parijs en de Boris Bikes in Londen. Toch zijn dat geen voorbeelden, zegt Vermeulen. “We bouwen geen fijnmazig systeem op zoals Vélib. We gaan uit van waar behoefte is.” Vermeulen praat vooral met werkgevers, maar

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook