Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie ingaat. NS en NMBS spraken af dat er dagelijks 32 intercity’s gaan rijden vanuit Amsterdam en Rotterdam. De nieuwe IC Bussel is zo’n 2 uur onderweg en daarmee zijn reizigers 40 minuten sneller vanuit Amsterdam in Brussel.
NS onderzocht in 2022 al of er animo is voor het plan onder reizigers voor een snellere intercity naar Brussel. Deze zal een kortere reistijd hebben, omdat het materieel (Intercity Nieuwe Generatie) een maximumsnelheid van 200 km/uur kan rijden. De trein vertrekt niet langer vanaf Amsterdam Centraal, maar vanaf Zuid. Ook wordt niet meer gehalteerd op Breda, Noorderkempen, Antwerpen – Berchem, Mechelen, Brussel Airport – Zaventem en Brussel Noord.
Deze vier stations raken hun spoorverbinding met België echter niet kwijt, omdat er een nieuwe dagelijkse verbinding tussen Rotterdam en Brussel gaat starten. NMBS gaat deze verbinding rijden en verzorgt het materieel, die niet of nauwelijks sneller zal worden dan de huidige verbinding.
Voorgeschiedenis
De plannen voor een snellere intercity zijn niet nieuw. Treinreiziger.nl verhaalt dat de eerste plannen al stammen uit 2007 voor een snelle verbinding die uurlijks zou rijden. Tussen 9 december 2012 en 17 januari 2013 reden hier Fyra V250-rijtuigen, maar die kampten met allerlei technische problemen en het liep uit op een fiasco.
Uiteindelijk verdween de ambitie voor een snelle verbinding in de hoofrailnetconcessie 2015 – 2025, maar nu is deze dus terug en moet vanaf 2025 al meteen gaan rijden.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec om 09:13 uurDe nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec om 10:48 uurVakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
23 sep om 10:03 uurDe aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…
Fors verlies voor NS: honderden banen op de tocht
5 aug om 09:17 uurNS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om kosten te…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…