Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus

vrijdag 20 oktober 2023

De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of the Year 2023. Iets om trots op te zijn, erkent salesmanager ov Tillo Smets vanaf Busworld. Tijdens de beurs, van 7 tot 12 oktober in Brussel, presenteerde de fabrikant de in eerste instantie speciaal voor de Nederlandse markt ontwikkelde LE-variant.

 

bus
De Lion City Low Entry-bus tijdens Busworld. © Wilfred Westerhof

Op de busbeurs in Brussel zijn alle bekende busleveranciers vertegenwoordigd met een eigen stand. MAN is er één van en presenteert in hal 4, naast de touringcar, ook een Low Entry- en een Low Floor-variant van de Lion City E. “Nieuwe producten kennen aan het begin vaak een beperkter programma”, vertelt Smets vanaf de beursvloer. “Het is daarom zaak dat verschillende varianten elkaar snel opvolgen.”

“Voor mij persoonlijk is de techniek niet het enige dat een goede van een slechte bus onderscheidt. Het is een combinatie van een topdesign, comfort en de bouwkwaliteit. In Nederland staat de kwaliteit van een bus, meer dan in andere landen, boven de functionaliteit: als je met een oud barrel aankomt ben je de volgende dag de helft van je passagiers kwijt.”

“Onze Lion’s City gaat met gemak vijftien jaar mee, dat weet ik zeker. Wij bieden daarom voor zo’n lange periode een reparatie- onderhoudscontract aan. Na tien jaar zie je vaak dat prijzen stijgen, omdat materiaal aan vervanging toe is. Dat is bij ons niet. MAN heeft bewezen bussen van hoge kwaliteit af te leveren. Ik ga niet zeggen waarin wij beter zijn dan concurrenten, we werken vaak prima samen. Maar ik ga liever uit van onze eigen kracht en weet dat onze bussen een lange levensduur hebben.”

Precies op tijd

We lopen de speciaal voor de Nederlandse markt ontwikkelde LE-bus binnen: “In Low Entry-bussen hebben passagiers meer comfortabele zitruimte en dat wordt gewaardeerd. Ook daarom wordt de Nederlandse markt in het buitenland goed gevolgd. In Luxemburg, Frankrijk en Scandinavië zien we steeds meer animo ontstaan voor deze Low Entry-variant.”

“Voor de Nederlandse markt komt deze bus precies op tijd. Na de coronapandemie is de tenderkalender vorig jaar september eindelijk weer op gang gekomen. Momenteel lopen de aanbestedingen West-Brabant en Utrecht Binnen en Buiten (voor Zeeland hebben zich nog geen vervoerders ingeschreven, red.). In 2024 en 2025 gaat veel gebeuren en dat biedt mogelijkheden.”

Wat dat betreft kan het zomaar eens behoorlijk druk worden voor concessieverleners en vervoerders. Tijdens het tweejaarlijkse busevenement heeft Smets vrijwel alle belangrijke stakeholders gesproken. “Het was een heel succesvolle beurs. Ik heb het gevoel dat men voor de pandemie een beetje beursmoe was. Twee jaar geleden ging het niet door vanwege de pandemie. Nu had iedereen er weer zin in.” Ook met de concullega’s heeft Smets een goede verstandhouding, erkent hij.

Vergeet je doel niet

In de maatschappij groeit de aandacht voor thema’s als duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en circulariteit. Ook bij MAN, weet Smets. “In onze batterijfabriek in Nürnberg gaan we batterijpakketten produceren. Ook de batterijcellen die daarbij gebruikt gaan worden komen uit Europa. De batterijpakketten nemen we ook terug om te recyclen. De levensduur van batterijpakketten gaat inmiddels al richting de twaalf jaar of zelfs daar voorbij. Wat mij betreft focussen we daarna meer op de herkomst van materialen en opwek van groene stroom.” MAN komt binnenkort ook met elektrische trucks op de markt.

'Verduurzaming moet niet verworden tot een soort marketingtool. Dat gevoel bekruipt me nu soms wel.'

Dat zijn goede ontwikkelingen, gaat hij verder. Toch plaatst de ov-salesmanager een kritische kanttekening. “Ik vind dat verduurzaming niet moet verworden tot een soort marketingtool. Dat gevoel bekruipt me nu soms wel, zowel binnen de politiek als de industrie. We moeten het doel van verduurzaming en het ov niet uit het oog verliezen. Dat gaat breder dan Nederland alleen: in onze buurlanden gaat de elektrificatie minder snel dan bij ons.”

“Van de 6000 ov-bussen die er ooit in Nederland reden, zijn er nog zo’n 5200 over. Toen rond 2016 de eerste concessies zero emissie werden, resulteerde dat in verdere verschraling van het ov-aanbod: lijnen werden gestrekt of verdwenen. Dat stuitte op maatschappelijk verzet. Inmiddels staat het vervoeraanbod door verschillende oorzaken weer onder druk.”

“Nu we weten dat de elektrificatie van de busvloot wel goedkomt, kunnen we ons hopelijk richten op de vraag hoe we het aantal ov-kilometers weer omhoog krijgen. Chauffeurstekorten zijn deels op te vangen door frequenties te verlagen en vaker (dubbel)gelede bussen in te zetten in stadsdiensten, maar het netwerk moet niet door een ondergrens zakken.”

De bus gemist?

“Ik geloof heilig dat investeren in kwaliteit en frequentie belangrijk is. Mensen kiezen niet voor het ov vanwege de factor tijd, tenzij een ov-reis véél langer duurt dan per auto. Reguliere bussen op geplande tijden is nog altijd de ruggengraat van het ov.”

“Technologie maakt het weliswaar mogelijk om vervoer vraagafhankelijk te regelen, maar in de spitsen blijven er altijd grote reizigerspieken. Daarom denk ik dat vraagafhankelijk vervoer geen vervanging van, maar een aanvulling op regulier ov is. Anders dreigen we door de ondergrens te zakken.”

MAN presenteerde de LE-variant van de Lion City E op Busworld. © MAN

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

70.000e Citaro is voor de HTM

19 nov om 08:54 uur

Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Speciaal onderwijs, reguliere bus

11 nov om 15:49 uur

Leerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio

7 nov om 08:30 uur

Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ook boete voor Qbuzz

29 okt om 14:03 uur

Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen

21 okt om 13:24 uur

Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…

Lees verder »
descriptionArtikel

VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva

8 okt om 11:21 uur

VDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…

Lees verder »
descriptionArtikel

Uitval bussen EBS in 2023 ruim 8 procent, maar reizigersaantal stijgt

16 sep om 15:33 uur

Ruim 8 procent van alle bussen van EBS in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) viel in 2023 uit. Dat is…

Lees verder »
descriptionArtikel

Uitbreiding dienstregeling Syntus Utrecht

19 aug om 13:46 uur

De zomervakantie is bijna voorbij en steeds meer mensen gaan weer naar school of aan het werk. Syntus Utrecht…

Lees verder »