Utrecht wil vijf extra locaties OV-fiets

Utrecht wil vijf extra locaties OV-fiets

door in rubriek fiets
Reacties uitgeschakeld voor Utrecht wil vijf extra locaties OV-fiets

De langdurige Utrechtse proef met twee OV-fietslocaties op straat is geslaagd. De gemeente en NS zijn in gesprek voor nog eens vijf locaties in de stad.

Op een OV-fietspunt staan de deelfietsen op straat in een rek. Via de zuil kan de huurder met een OV-chipkaart waarop een OV-fietsabonnement staat, een sleutel voor een van de fietsen bemachtigen. Het functioneert prima, zo blijkt uit de evaluatie. Gebruikers zijn zeer tevreden. “Ze zien duidelijk de toegevoegde waarde van het aanbieden van de OV-fiets”, aldus woordvoerder Mara Hoogveld van de gemeente.

JanskerkhofBelangrijk is vooral ‘de nabijheid’ van de fietsen. Negen van de tien gebruikers sprak de intentie uit om nogmaals een fiets te huren bij een OV-fietspunt. De OV-fietsen staan sinds 2014 op het Janskerkhof (16 stuks) en bij Moreelsepark (12). Op de eerste locatie zijn het vooral inwoners van Utrecht die de fietsen huren. Bij het Moreelsepark, vlakbij het station, zijn het vooral treinreizigers van buiten de stad.

FietssleutelNa deze positieve evaluatie wil de gemeente verder met NS om het aantal OV-fietspunten uit te breiden. Utrecht is al sinds 2007 bezig met het onderzoeken en ontwikkelen van een deelfietssysteem voor de stad. “Het gaat dan in eerste instantie om vijf locaties, in en rond het centrum”, zegt Hoogveld. Kosten per locatie: ongeveer 30.000 euro. Dit voorjaar wordt duidelijk of en waar de uitbreiding komt.

OV-fiets zou daarmee uitbreiden naar andere locaties dan ov-knooppunten. Dat is een opvallende ontwikkeling, omdat NS tot nu toe OV-fiets vooral neerzet als laatste stukje van de ov-reis.

Elders in het land verschijnen deelfietssystemen die zich richten op stadsdeelfietsen, zoals Hopperpoint in Eindhoven. Onlangs ontvouwde Rotterdam plannen voor Gobikes, elektrische deelfietsen met ingebouwde tablet. Een kleine proef met dezelfde Gobikes loopt al op het Utrechtse bedrijventerrein Lage Weide. De gemeente Utrecht volgt deze ontwikkelingen wel, zegt Hoogveld, “maar we gaan eerst energie steken in het verder uitrollen van de OV-fietspunten.”

Lees ook Deelfiets in opmars door elektronisch slot.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook