Nummer 2 van 2016 is verschenen

Nummer 2 van 2016 is verschenen

door in rubriek algemeen
Reacties uitgeschakeld voor Nummer 2 van 2016 is verschenen

Nummer 2 van OV-Magazine valt vandaag door de brievenbus met daarin ondermeer de zwakke en sterke punten van het ov. Dit zijn de onderwerpen:

FlixBus: non-stop en spotgoedkoop
Flixbus is snel en goedkoop. Hij kachelt lekker over de snelweg en kost belachelijk weinig. Alleen jammer van die lage frequentie.

Carlo van de Weijer: ‘Voor de trein zie ik geen toekomst’
Het openbaar vervoer heeft nieuwe argumenten nodig om zijn bestaan te rechtvaardigen, vindt Carlo van de Weijer. “De auto is al goedkoper en comfortabeler en straks ook schoner en veiliger.”

Mobility as a Service: al je vervoer in één app
Af en toe duiken nieuwe modewoorden op uit het buitenland. ‘Mobility as a Service’ begint nu rond te zingen. Wat is het? En wat betekent het voor het ov?

Reizigerspunctualiteit aangescherpt met big data
NS meet sinds ruim een jaar de reizigerspunctualiteit in plaats van de treinpunctualiteit. Dat geeft een beter beeld van de dienstverlening aan de reiziger. Maar het kan nog nauwkeurig, weet NS, door de in- en uitcheckgegevens van de OV-chipkaart te gebruiken.

Lieuwe Zigterman: Droom vooral niet te lang
Voor de invoering van Ertms is opnieuw meer tijd nodig. Waarom? Omdat de moed ontbreekt om een besluit te nemen, schrijft Lieuwe Zigterman. “Laten we vooral doorgaan met de implementatie van Ertms, een aantal nuchtere keuzes maken en aan de slag gaan.”

Rotterdam geeft ruimte aan fiets en ov
Rotterdam heeft grootse plannen om het stedelijk netwerk te vernieuwen. Meer hoogwaardig openbaar vervoer, ook over water, extra bruggen over de Maas, een autoluwe binnenstad en voorrang voor fietsers en voetgangers. OV-Magazine reisde naar de Maasstad.

Geen treinfabrikant zo snel als Stadler
De Zwitserse treinenbouwer Stadler verovert sluipenderwijs de markt. In 2006 kwam de eerste Stadler-trein op het Nederlandse spoor. Inmiddels zijn het er meer dan 130 en dat worden er binnenkort 250. Waar komt het succes van Stadler vandaan?

China drukt wereldwijd stempel op ov-projecten
China is in korte tijd bezig om de wereld te veroveren met openbaar vervoer. De Aziatische grootmacht levert zowel materieel als complete metro- en spoorlijnen, op alle continenten. Die opmars verloopt overigens niet zonder slag of stoot.

NS-dochter Abellio rijdt onder Schotse vlag
De ScotRail-concessie die Abellio sinds april vorig jaar exploiteert, zorgt voor nieuw elan op het spoor. Abellio heeft 70 elektrische treinen besteld, de OV-fiets maakt zijn entree en de OV-chipkaart ligt aan de basis van ‘smart ticketing’ in Schotland.

Den Haag Centraal krijgt busplatform in stijl
Het busplatform Den Haag Centraal wordt volgend jaar heringericht en krijgt dan een golvende nieuwe overkapping. De perrons draaien een kwartslag, zodat de reizigers de voorkant van de bussen kunnen zien vanuit de wachtruimte in de stationshal.

Tokyo Metro is groot en vooral servicegericht
De punctualiteit van de metro in Tokio wordt alom geroemd. Maar je kunt ook prima winkelen in de metrostations. Een kijkje achter de schermen bij Tokyo Metro, de grootste metrovervoerder ter wereld.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.