ProRail stuurt ICE mogelijk Betuweroute op

ProRail stuurt ICE mogelijk Betuweroute op

De ICE tussen Amsterdam en Frankfurt wordt in 2017 mogelijk een aantal keer over een deel van de Betuweroute geleid. ProRail studeert op verzoek van NS op die mogelijkheid.

In 2017 werkt ProRail een aantal keer aan het spoor tussen Arnhem en Utrecht, waarbij het baanvak buiten dienst wordt gesteld. De ICE zou dan eigenlijk omgeleid worden via Eindhoven en Venlo, maar NS ziet dat niet zitten. Op die route worden steden als Arnhem, Duisburg en Düsseldorf overgeslagen en is de ICE een uur langer onderweg. NS heeft daarom bij ProRail een verzoek ingediend om de trein om te leiden via de Betuweroute. De trein zou bij Meteren, net onder Geldermalsen, het goederenspoor op gaan en bij Elst er weer af.

Op die manier kunnen alle steden worden aangedaan en wordt de extra reistijd beperkt tot een half uur. ProRail studeert nu welke maatregelen er nodig zijn om het spoor geschikt te maken voor reizigerstreinen. Volgens een woordvoerder is het niet de bedoeling dat de Betuweroute vaker gebruikt gaat worden als omleidingsroute voor reizigerstreinen. Met 25 kV en ERTMS level 2 zijn er ook weinig reizigerstreinen die van de route gebruik kunnen maken. Ook de veiligheidsuitrustingen in de tunnels zijn niet op reizigerstreinen berekend. Het deel tussen Elst en Meteren kent echter geen tunnels.

Lees ook: Eindhoven en Düsseldorf willen een hogesnelheidstrein

3 reacties

  1. asierts
    22 april 2016 om 14:45

    Ha, dat was een idee van ondergetekende 🙂
    Voor de redactie van OV Magazine nog effe de opmerking dat tussen Elst en Meteren geen enkele tunnel is, dus dat dit aspect hier sowieso geen problemen oplevert.

    Nu nog ff Nijmegen-Kleve-Xanten-Rheinberg dubbelsporig & electrificeren en hier overdag (dus *NIET* ‘s nachts) vrijwel alle goederentreinen in zuidoostelijke richting laten rijden, dan kan EN de ICE op de hoofdroute 200 km/u gaan rijden, EN kan cargo overdag lekker doorrijden ipv aan de kant, EN een electrische regiotrein Nijmegen-Kleve-Duisburg, EN hebben we bij stremming van de ICE-hoofdroute een veel kortere ICE-omleidingsroute. OK, het is wel een flinke investering, dat geef ik meteen toe…

    • Vincent Wever
      Vincent Wever
      25 april 2016 om 11:12

      Dat er geen tunnels op het traject Elst – Meteren liggen, was me natuurlijk bekend. De opmerking was meer bedoeld om aan te geven dat de gehele Betuweroute slechts beperkt toegankelijk is voor reizigerstreinen. Voor alle duidelijkheid heb ik er een zin aan toegevoegd.

  2. asierts
    22 april 2016 om 15:13

    Overigens is dit een reden te meer om het VIRM in geval van landelijke 3KV-ombouw ook meteen geschikt te maken voor 25KV. Je hebt dan zowel op Ut-Ah als Bd-Rtd-Shl een omledingsroute via Betuweroute resp. HSL-Zuid.

Lees ook