Nederland begint een platform om grensoverschrijdend passagiervervoer per spoor te verbeteren. In 2018 moet dat platform met resultaten komen.
Platform voor grensoverschrijdend spoor
Het platform richt zich op grensoverschrijdende spoorverbindingen in de Benelux en Duitsland. De komende twee jaar moet het platform het marktpotentieel voor grensoverschrijdende verbindingen bestuderen, kijken waar de kansen en belemmeringen liggen en met praktische voorstellen komen om verbindingen te verbeteren.
https://twitter.com/OV_Magazine/status/745228336876691456
Staatssecretaris Dijksma kondigde het platform aan op de Spoortop tijdens de TEN-T-dagen in Rotterdam. Dijksma erkende dat de overheidsbudgetten klein zijn, maar verwacht dat de markt sommige mogelijkheden kan oppakken, 'maar daar moeten overheden wel voor openstaan', aldus Dijksma.
De overheden van de Benelux en Duitsland roepen partijen in de sector op om reisinformatie en boekingssystemen op elkaar af te stemmen. Nordrhein-Westfalen, Limburg, Gelderland, Overijssel en Noord-Brabant werken aan een position paper om grensoverschrijdende spoorverbindingen te verbeteren. Datzelfde gebeurt tussen Niedersachsen, Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Nederland en België zullen een bilateraal verdrag tekenen om de onderlinge spoorverbindingen te verbeteren. Concrete plannen worden echter nog niet genoemd.
https://twitter.com/OV_Magazine/status/745230422016139264
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Stichting Freedom of Mobility vind het belangrijk dat Nederland zijn verbindingen naar Duitsland en België sterk gaat verbeteren. Voorwaarde is dat een intercity ook grensoverschrijdend gaat rijden, reserveren niet nodig is en de frequentie op orde. Verder moet de reistijd tussen de metropoolregio's flink onlaag met een factor 2 tot 3. Op die manier is er een alternatief voor de auto en kan het spoor marktaandeel terug veroveren.
Ingediend door Wouter van Gessel op ma, 27/06/2016 - 18:15
Reactie toevoegen