Voor een betere bereikbaarheid van station Schiphol trekt het kabinet 250 miljoen euro uit. Die reservering gaat ten koste van de invoering van Ertms op het spoornet.
Verbetering Schiphol ten koste van Ertms
Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Sharon Dijksma aan de Kamer. Het kabinet heeft een intentieovereenkomst gesloten met Schiphol, NS en de Stadsregio Amsterdam om de capaciteit van station Schiphol te vergroten. De deelnemende partijen zullen moeten meebetalen, hoeveel is nog niet duidelijk. Eerst komt er een verkenning die begin 2018 gereed moet zijn. Het Rijk investeert maximaal 250 miljoen euro.
Hoewel het Infrastructuurfonds met twee jaar wordt verlengd tot 2030, is het niet mogelijk om de 250 miljoen te dekken uit de ‘vrije investeringsruimte’. Het geld moet uit bestaande projecten komen. Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer komt daarvoor niet in aanmerking, omdat dat al te krap is begroot.
Bij Ertms zag Dijksma haar kans wel schoon, omdat het programmabureau momenteel werkt aan een nieuwe uitrolstrategie. Door het budget voor Ertms tot en met 2018 met 250 miljoen te verminderen, komt Ertms waarschijnlijk later tot stand. Op korte termijn worden mogelijk minder baanvakken van Ertms voorzien. In het najaar neemt Dijksma een besluit, als de uitrolstrategie klaar is.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Reactie toevoegen