Extra geld voor 98.000 fietsplekken

Extra geld voor 98.000 fietsplekken

door in rubriek fiets
Reacties uitgeschakeld voor Extra geld voor 98.000 fietsplekken

Ov-autoriteiten, vervoerders en belangenorganisaties moeten zorgen dat het Rijk minder miljarden investeert in de auto en meer in de fiets en het openbaar vervoer.

Dat was gisteren in Groningen de conclusie op het symposium Fiets ’m d’r in van de Fietsersbond en reizigersvereniging Rover. De eerste voortekenen zijn gunstig. Zo vertelde programmamanager ketenmobiliteit Kees Miedema van NS dat er over twee tot vier weken een landelijk bestuursakkoord fietsparkeren ligt. Daarin zegt staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu extra geld toe voor het bouwen en uitbreiden van fietsenstallingen bij stations in de periode van 2016 tot 2030. Zonder zo’n potje ontstaat er een tekort van 98.000 fietsplekken in 2030.

Eerste dag gratis
In het bestuursakkoord spreken Rijk, provincies, gemeenten, vervoerders en belangenorganisaties (Consumentenbond, Fietsersbond en Rover) ook af wie opdraait voor de exploitatiekosten van het fietsparkeren. Net als in de Stadsregio Amsterdam betaalt NS een derde, de ov-autoriteit een derde en de gemeente een derde. De eerste dag stallen wordt overal gratis. Uiteindelijk moeten de kosten van fietsparkeren worden verwerkt in de prijs van het treinkaartje, ook bij de regionale vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia.

KeoBike
Zowel Arriva als Syntus lanceert eind dit jaar eigen deelfietsen. Arriva komt in de nieuwe concessie Limburg met deelfietsen die je – anders dan de OV-fiets van NS – overal kunt achterlaten. En Syntus lanceert op 1 december de KeoBike of KeOVelo (het Franse moederbedrijf van Syntus heet Keolis). Op de Veluwe komen er 240 te staan, vertelde Rob Plooy, projectmanager flexibele mobiliteit bij Syntus. En in Leusden 100 stuks in vijf fietscarrousels. Daar vervangt de nieuwe gestrekte buslijn 17 van Syntus de bestaande lijnen 77 en 78 van Connexxion. Reizigers met een Syntus-abonnement mogen de deelfiets 12 uur gratis gebruiken. Reizigers zonder abonnement betalen een klein bedrag.

Eén account
Om versnippering tegen te gaan, pleitte OV-fietsoprichter Ronald Haverman op het symposium voor één account waarmee iedere reiziger snel en gemakkelijk elke deelfiets in heel Nederland kan huren.

Vervoerders blijven huiverig voor het meenemen van fietsen in trein of bus: dat mag eigenlijk alleen als de ov-autoriteit het eist. Kees Miedema van NS liet doorschemeren dat reizigers hun fietsen binnenkort tegen betaling mogen meenemen in de Intercity Direct (Amsterdam Centraal–Breda).

Groningse hubs
De Groningse gedeputeerde verkeer en vervoer Fleur Gräper schetste een netwerk van 60 hubs: regionale op- en overstappunten voor openbaar vervoer en fiets met voorzieningen als horeca, oplaadpunten en parkeerplekken. Ze vindt het een goed idee als het OV-bureau Groningen Drenthe niet alleen wordt afgerekend op een daling van het aantal autokilometers in de twee provincies, maar ook op een stijging van het aantal fietskilometers.

Eén vervoerwijze
In het voortransport kan het landelijke aandeel van de fiets oplopen van 47 procent nu naar 64 procent in 2030, rekende Roland Kager voor. Hij is mobiliteitsanalist bij de Universiteit van Amsterdam en Studio Bereikbaar. Volgens Miedema zijn er dan geen 100.000 maar minstens 300.000 extra fietsplekken nodig. Kager riep op om fiets en openbaar vervoer voortaan als één vervoerwijze te beschouwen: “Rover moet de fiets zien als onderdeel van het openbaar vervoer en de Fietsersbond het ov als verlengstuk van de fiets.”

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en schrijft vakartikelen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook