HappyRail wint Blije Reizigers Vakprijs

HappyRail wint Blije Reizigers Vakprijs

door in rubriek Railforum
Reacties uitgeschakeld voor HappyRail wint Blije Reizigers Vakprijs

HTM heeft met haar vernieuwde gevonden-voorwerpenprogramma de Blije Reizigersprijs van Railforum gewonnen. De Blije Reizigers Vakprijs ging naar HappyRail.

Sinds vorig jaar is de Blije Reizigersprijs een publieksprijs, waarbij de meeste stemmen gelden. Van de vijf genomineerden gingen de meeste stemmen naar ‘HTM zoekt rechtmatige eigenaars‘. Reizigers kunnen op de site van HTM zelf online kijken of hun voorwerp is teruggevonden via een speciale databank. Als er een match is tussen voorwerp en eigenaar stuurt HTM het op na betaling van 4 euro administratiekosten. HTM verwacht op deze manier drie keer zoveel voorwerpen terug te kunnen bezorgen.

De vakjury, bestaande uit Marc Maartens, Constant Stroecken en Vincent Wever van OV-Magazine, koos voor een andere genomineerde. HappyRail, de nieuwe boekingssite voor internationale treinreizen die is voortgekomen uit de Treinreiswinkel, stak volgens de vakjury met kop en schouders boven de andere genomineerden uit.

De tweede Blije Reizigers Vakprijs was er overigens bijna niet gekomen, want het aantal nominaties voor de Blije Reizigersprijs en de kwaliteit ervan vond de vakjury nogal tegenvallen. “Veel inzendingen zijn vooral leuk voor erbij, maar zorgen niet voor een betere of snellere reis. In dat licht doen we een beroep op de sector om serieuzer werk te maken van initiatieven die de reiziger echt dienen”, zo schrijft de jury.

HappyRail won de vakprijs, omdat het een eerste serieuze poging is om internationale treinreizen net zo eenvoudig aan te bieden als vliegreizen. Dit, terwijl er een woud aan verschillende systemen is. De jury schrijft: “Het moet monnikenwerk zijn geweest om de achterliggende infrastructuur te bouwen, maar het eerste resultaat is veelbelovend: strak, simpel en gepersonaliseerd. Een dienst die uitgaat van de reiziger en de weg wijst in een woud van systemen. En – niet onbelangrijk – meestal voor het gunstigste tarief.” Eerder won HappyRail ook al de prijs namens de reizigers op de internationale Spoortop in juni.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook