Spoor Antwerpen–Weert stuk dichterbij

Spoor Antwerpen–Weert stuk dichterbij

Een directe spoorverbinding Weert–Antwerpen is een stuk dichterbij gekomen nu België voorrang geeft aan de elektrificatie van het dieseltraject Mol–Hamont.

Tijdens de Vlaams-Nederlandse Top hebben Nederlandse en Vlaamse bewindslieden gisteren in Gent onder meer gesproken over de grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Antwerpen en Weert. De Vlamingen hebben elektrificatie van de spoorlijn tussen Mol, Neerpelt en Weert als een spoorprioriteit opgenomen in het meerjareninvesteringsplan 2016-2020. Nederland ondersteunt een beroep op Europese fondsen om de spoorlijn op Nederlands grondgebied te elektrificeren.

Elektrificatie van de 9 kilometer op Nederlands grondgebied zou ongeveer 16 miljoen euro kosten. De provincie Limburg is bereid de helft te betalen, de gemeente Weert heeft 2 miljoen gereserveerd. De Belgen zijn voor de 23 kilometer tussen Hamont en Mol ongeveer 35 miljoen kwijt. Over de planning van het project hebben Vlaanderen en Nederland nog geen afspraken gemaakt.

Wethouder Frans van Eersel van de gemeente Weert spreekt van een doorbraak. “Dit is een beloning voor het harde werken en lobbyen achter de schermen. Het Belgische achterland wordt bereikbaar voor inwoners van Weert, Midden-Limburg, Zuidoost-Brabant en vice versa. Het standpunt van Weert over goederenvervoer blijft onverkort hetzelfde: Nee, tenzij onder de stad door.”
 
weert-hamont2

 

Lees ook: Limburg wil nieuwe verbindingen onderzoeken

3 reacties

  1. patrick
    9 november 2016 om 14:38

    Eindelijk, zullen Vlaanderen en Nederland een bijkomende treinverbinding met elkaar hebben. Wanneer ik daarnet keek naar een oude spoorkaart uit 1952, en zie hoeveel grensoverschrijdende lijnen er sindsdien verdwenen zijn. Ondertussen nemen de files steeds toe, word de luchtkwaliteit steeds slechter. Ik dacht, hadden we toen maar de beddingen gehouden, zodat een reactivering mogelijk was.

    • zwaluw
      11 november 2016 om 12:20

      Er is ook een NMBS netkaart uit 1935 op het net te vinden. Deze kaart vermeldt ook de buurtspooweglijnen van de NMVB.

  2. Roernederkling
    16 november 2016 om 00:41

    Doe maar vanuit Roermond. Weert verdient niet eens een Intercity stop, laat staan een internationale verbinding.

Lees ook