Spoorvisie 2040: sneller, vaker en directer

Spoorvisie 2040: sneller, vaker en directer

Tel alle ideeën, plannen en wensen voor het spoor bij elkaar op en je krijgt de Spoorvisie 2040 van oud-fractiemedewerker Frank Visser van de ChristenUnie. Zijn partij heeft nu delen overgenomen in het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamer.

spoorkaart-christenunie-2040Frank Visser is sinds 1 september senior adviseur stakeholdermanagement bij NS. Vóór die tijd schreef hij op persoonlijke titel de Spoorvisie 2040, naar een kwaliteitssprong op het Nederlandse spoor. Zijn visie laat zien hoe de ideale spoorkaart van Nederland er over 25 jaar kan uitzien. De belangrijkste ideeën, plannen en wensen in 10 punten:

spoorkaart-christenunie-maximum-snelheid 1. Sneller en vaker
De vraag van de reiziger staat centraal. En dus niet de producten (Intercity en Sprinter) of belangen van vervoerders. Het motto is: sneller, vaker en directer. “Nu auto’s op veel trajecten 130 kilometer per uur mogen rijden, moet de trein ook versnellen om concurrerend te blijven”, stelt Visser. Intercity’s moeten sneller (160 tot 200 km/uur) en vaker (elk kwartier) rijden van de Randstad naar de landsdelen Noord (Leeuwarden en Groningen), Oost (Enschede) en Zuid (Heerlen en Maastricht).

spoorkaart-christenunie-hsl-diensten Directer
Om tijd te winnen, kunnen Intercity’s vaker de Hogesnelheidslijn-Zuid gebruiken:
– Den Haag–Eindhoven
– Vlissingen–Lage Zwaluwe–Amsterdam
– Rotterdam–Almere.
Nieuwe, rechtstreekse Intercity’s als Nijmegen–Roermond, Enschede–Arnhem–Den Haag en Enschede–Zwolle–Almere zorgen óók voor kortere reistijden en minder overstappen. Daarbij mogen Intercity’s van NS over regionale spoorlijnen rijden en omgekeerd. Zo mag de Valleilijn (van Connexxion) van Utrecht via Amersfoort en Ede-Wageningen naar Arnhem. Verder kunnen zonetreinen meer rechtstreekse verbindingen bieden, bijvoorbeeld Groningen–Zwolle–Lelystad (als Sprinter)–Randstad (als Intercity).

Nieuwe Intercity’s naar Duitsland:
– Groningen–Bremen–Hamburg
– Zwolle–Enschede–Münster
– Den Haag–Eindhoven–Düsseldorf
– Eindhoven–Sittard–(Luik/)Keulen.

2. Extra infrastructuur
Om de krappe capaciteit te verruimen is er extra infrastructuur nodig: spoorverdubbelingen, nieuwe spoorlijnen en verbindingsbogen.

spoorkaart-christenunie-extra-infra Van twee naar vier sporen:
– Amsterdam–Almere
– Amsterdam Sloterdijk–Schiphol/Amsterdam Zuid
– Amsterdam Sloterdijk–Uitgeest
– Breda–Tilburg
– Den Haag/Rotterdam–Woerden
– Rotterdam–Delft
– Utrecht–Veenendaal.

Van één naar twee sporen:
– Barneveld–Ede-Wageningen
– brug Ravenstein
– Deventer–Olst
– Hoorn–Enkhuizen
– Leiden–Woerden
– Zwolle–Wierden.

Nieuwe spoorlijnen:
– Lelystad–Heerenveen–Groningen
– Utrecht–Breda
– (Utrecht–)Huizen–Almere.

Nieuwe verbindingsbogen:
– Flevolink (Hollandse Brug–Abcoude) voor snelle Intercity’s van Utrecht/Amsterdam Bijlmer Arena naar Almere
– Limburgboog (Weert–Sittard) brengt Zuid-Limburg een kwartier dichter bij de Randstad
– Lingeboog (Beesd–Culemborg) voor rechtstreekse treinen van MerwedeLingelijn naar Utrecht
– Uithoflink voor rechtstreekse treinen van Rotterdam naar Utrecht Uithof
– Riekerpolderboog (Amsterdam Lelylaan–Amsterdam Zuid) voor rechtstreekse treinen van Noord-Holland naar de Zuidas.

Heropening spoorlijnen:
– Veendam–Stadskanaal
– Apeldoorn–Dieren.

3. Ruim baan voor innovatie
Ertms invoeren voor kortere reistijden, meer capaciteit en hogere snelheden. Elke spoorlijn elektrificeren en voorzien van 3 kiloVolt bovenleidingspanning voor kortere reistijden, minder energiegebruik en lagere exploitatiekosten. Spoorfile top-50 opstellen op basis van gebruik, kwaliteit, potentie en vertragingen. Veiligheidsnormen voor spoor verlagen. “Op de snelweg raast het verkeer ook langs wegwerkers en dat is stukken minder veilig”, schrijft Visser. Nood- of serviceknoppen in elke trein waarmee reizigers contact kunnen opnemen met de conducteur of een servicecentrum van de vervoerder.

Onderzoek naar innovaties:
– rijden zonder machinist: op spoorlijnen met Ertms en zonder overwegen
– rijdend inhalen: Intercity passeert over inhaalspoor terwijl de Sprinter aankomt langs perron
– rijdend koppelen/ontkoppelen: voor treindiensten met twee eindpunten.

spoorkaart-christenunie-nieuwe-stations 4. Nieuwe stations
150 nieuwe stations (zie kaart) voor nieuwe reizigers en besparingen op buslijnen. De vervoerder hoeft geen bedieningsgarantie meer te bieden, maar krijgt bedieningsplicht opgelegd. “Tot 2040 zijn 25 tot 50 van deze stations zeker haalbaar.”

5. Landelijke marketing
Wifi in alle treinen, metro’s, trams en bussen. R-netformule ook invoeren buiten de Randstad en voor Sprinters van NS. Elke R-netlijn een eigen nummer, kleur en naam.

6. Simpeler chipkaart en tarieven
OV-chipkaart wordt gemakskaart voor reiziger, ook te gebruiken in alle belbussen, buurtbussen, fietsstallingen, parkeergarages, stationstoiletten en taxi’s. Nieuwe OV-chipkaart kost maximaal 2 euro. De reiziger moet ook kunnen betalen met bankpas en smartphone. Reizen op rekening (achteraf betalen) wordt mogelijk voor alle reizigers bij alle vervoerders. Single check-in check-out. Eén landelijk opstaptarief voor trein, metro, tram en bus. Ook komen er meer landelijke abonnementen, één landelijke dalkorting en één webtool voor advies over ov-abonnementen. Kilometerbundels voor veelgebruikers, ook van partijen als ANWB en United Consumers. De toeslag op de HSL Rotterdam–Schiphol vervalt.

7. Actuele reisinformatie
Lopen en fietsen komen ook in ov-reisplanners, met een instelbaar persoonlijk tempo. Actuele overstapinformatie in alle voertuigen. Vertragingen op de minuut nauwkeurig. Een OV servicewinkel op elk groter station. Borden met omgevingsplattegronden en informatie over reistijden, tarieven en verkooppunten op elke halte. Aftelklokken op grotere P+R-stations waarop automobilisten kunnen zien hoeveel tijd ze nog hebben om hun trein te halen.

8. Aanvullend vervoer op orde
OV-fiets op elk station en elk knooppunt van R-net. OV-fietsen zijn online te reserveren. Nieuwe of grotere P+R-terreinen bij de stations Beesd, Gouda West, Kesteren, Maarheeze, Maarsbergen, Raamsdonksveer en Uitgeest. Eén landelijk reserveringsnummer voor Regiotaxi’s of een app waarmee je snel de juiste vervoerder bereikt. Masterplan light rail voor ruimtelijke reservering van light rail of hoogwaardig ov. Meer light rail op het spoor en omgekeerd Sprinters op light rail:
– metro’s op de Zaanlijn na spoorverdubbeling
– vertramming Amsterdam–Zandvoort en verder naar Bloemendaal aan Zee
– Sprinters uit Utrecht bij Amsterdam Amstel op de metrolijn
– Uithoftram over spoor door van Bilthoven naar Baarn
– metro Rotterdam Noord–Gouda op spoorlijn of aparte metrolijn
– metro op spoorlijn Rotterdam–Delft–Den Haag na spoorverdubbeling of op een aparte metrolijn
– Haagse trams op het spoor richting Leiden, Gouda en/of Rotterdam.

9. Stimulerende ruimtelijke ordening
OV-bereikbaarheidslabel voor nieuwe woningen analoog aan energielabel A tot en met G.

10. Meer reizigersinvloed
Eén handvest met reizigersrechten en huisregels voor alle vervoerders. Garanties voor het hele ov: aansluitgarantie, thuiskomgarantie en zitplaatsgarantie (buiten de spits). Eén regeling voor geld terug bij vertraging op basis van de hele reis. Automatisch geld terug bij vertraging voor abonnementhouders. Elke spoorverbinding in de OV-Klantenbarometer. Open data van elk concessiegebied en elke spoorverbinding op landelijke website: aantal reizigers, aantal reizigerskilometers, reizigerspunctualiteit en rituitval.

Verkiezingsprogramma
De ChristenUnie heeft elementen uit de Spoorvisie 2040 opgenomen in het verkiezingsprogramma Hoopvol realistisch voor de Tweede Kamer. Het gaat dan om de OV-chipkaart als mobiliteitskaart, rechtstreekse verbindingen, spoorverdubbelingen en 3 kV bovenleidingspanning. “De Spoorvisie 2040 is inspiratie voor mijn denken over spoor in de komende jaren”, bevestigt Tweede Kamerlid Eppo Bruins, woordvoerder infrastructuur en ruimtelijke ordening van de ChristenUnie. “We nemen niet alles zomaar over. Want het verkiezingsprogramma gaat over 4 jaar en de Spoorvisie over de komende 25 jaar.”

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en schrijft vakartikelen.

21 reacties

  1. Kan je straks via station Gouda Goudschepoort reizen? – Gouda Totaal
    17 november 2016 om 14:34

    […] OV-Magazine schrijft over deze ideeën, die de ChristenUnie voor grote delen heeft overgenomen in zijn verkiezingsprogramma. Belangrijk hierin is om te concurreren met autogebruik en te besparen op buslijnen. […]

  2. Peter Steenmeijer
    17 november 2016 om 16:55

    Ik vind het een mooi verhaal met veel visie, maar ik heb toch een paar opmerkingen:

    a. Ik mis de flyover bij Utrecht. Ik zou graag zien dat er een rechtstreekse verbinding komt tussen de lijn Utrecht-Gouda en de lijn Utrecht/Amersfoort, waardoor er een bypass ontstaat voor het veel te drukke station Utrecht. Bovendien kan de reistijd tussen de Den Haag/Rotterdam en Amersfoort en verder met 10 tot 15 minuten worden ingekort. Boven op de flyover zou dan voor nood een noodperron kunnen worden aangelegd, voor het geval het station Utrecht ontlast moet worden.
    b.De lijn Apeldoorn-Dieren is in 2005-2006 door Prorail verkocht aan de VSM en is dus niet meer beschikbaar, mede omdat de VSM heeft aangegeven daarvan geen afstand meer te willen doen. Ik denk niet dat er een rechter te vinden is die positief op een onteigeningsverzoek zou reageren, omdat de grond vrijwillig is overgedragen.
    c. Hoewel deze opmerking verder reikt dan een spoorvisie houdt het er wel verband mee. Ik vind dat het beroepsgoederenvervoer over de weg ingrijpend aan banden moet worden gelegd. Ten eerste omdat het goederenvervoer een groot beslag legt op de onderhoudsbudgetten van het asfalt en bruggen en ten tweede om dat het beroepsgoederenvervoer veel te veel ongelukken en daarmee files veroorzaakt. Meer asfalt is nauwelijks meer mogelijk, omdat de stadspoorten overbelast blijven. De files worden daarmee wel korter, maar ook breder.
    Tot slot acht ik het op korte termijn noodzakelijk deze visie in plannen om te zetten, want wachten tot 2040 is gezien de filedruk en economische ontwikkelingen geen optie.

    • asierts
      21 november 2016 om 15:30

      @ Peter Steenmeijer : bedoel je die bypass als noodvoorziening, in geval van problemen op Utrecht C, of wil je daadwerkelijk een deel van de treinen Utrecht C. laten overslaan? Ik moet zeggen dat ik bij dat laatste zo mijn twijfels bij heb. Misschien een paar zgn “voortreinen” in de spits, maar structureel lijkt me dat geen wenselijke situatie

      • Peter Steenmeijer
        21 november 2016 om 16:51

        Ik kan me niet voorstellen dat het onmogelijk is om als er zes intercities per uur gaan rijden een aantal daarvan rechtstreeks naar Amersfoort zouden kunnen rijden. Het scheelt heel veel tijd. De gedachte erachter is dat om de animo voor het OV toe te laten nemen het nodig is dat de reistijd per OV niet meer dan 1½ keer die van de auto is. Omdat je bij de OV-tijd ook het voor- en natransport moet rekenen is het dus een optelsom. Versnelling van voor- en natransport is schier onmogelijk, dus moet je het hebben van de reistijd per spoor tussen de grote steden. Die reistijd is de laatste 50 jaar nauwelijks verbeterd, dus daar moet je het in zoeken. Als je ineens 10 tot 15 minuten kunt winnen is dat echt meer dan een druppel op een gloeiende plaat.

  3. Martin Wiersema
    18 november 2016 om 00:19

    Is dit nu een plan van de Christen Unie of de visie van NS?
    Hoe het ook zij, het lijkt me wel het juiste spoor!

    Als Noordeling zie ik tot mijn vreugde, dat ook het hele traject van de eerder
    afgewezen Zuiderzeelijn (Amsterdam-Lelystad-Heerenveen-Groningen-Bremen)
    in dit project zit! (zie hiervoor ook mijn eigen site: http://www.mpwiersema.nl)

    Van 2 naar 4 sporen op drukke trajecten is ook prima.
    En zo zitten er meer verbeteringen in.
    Het is natuurlijk afwachten of er iets van terecht komt, want helaas blijft
    de asfalt lobby sterk,

  4. asierts
    18 november 2016 om 00:56

    Huh? Asfaltlobby? Wat is dat??? Is dat niet gewoon de spiegel in het water van een sector die het er zelf bij laat zitten…
    Anders gezegd: ga niet wijzen naar anderen, maar steek zelf de handen uit de mouwen!

    • Martin Wiersema
      26 november 2016 om 01:59

      Met asfaltlobby bedoel ik dat voor file bestrijding op snelwegen in Nederland alleen aan:
      “een strookje asfalt erbij” wordt gedacht.
      Alternatieven als “rekeningrijden” en Openbaar Vervoer (OV) verbeteren blijven buiten beeld.
      Gezien de politieke verhoudingen: –VVD-CDA en PVV steunen dit huidige standpunt en deze
      partijen zijn waarschijnlijk ook de basis van een nieuw kabinet na 15 maart 2017 — zal hier niet snel verandering in komen!

      “Rekeningrijden is niet dichtbij. De invoering ervan is ingewikkeld en zal veel tijd kosten.” Dat zegt minister Schultz (VVD) van verkeer nu de discussie over rekeningrijden weer oplaait vanwege de vele files de afgelopen tijd.”

      Openbaar Vervoer verbeteren (Dit plan spoorvisie 2040) komt ook niet echt dichterbij, want veel van de onderdelen
      in dit plan stonden ook al in voorgaande plannen (rail 21 uit 1988 en Spoorslag 70 uit 1970),
      zoals b.v. “De Zuiderzeelijn”.
      Deze plannen werden juist gebracht als “alternatief” voor de auto.

      En toch is dat jammer.
      Want het geeft wel de juiste richting aan: Uitbreiding infrastructuur! Zoals:
      * Spoor verdubbeling (geen enkelspoor meer)
      * Van 1 naar 2 sporen per richting ( totaal dus 4 ) op drukke trajecten
      * Verdere electrificatie
      * Uniform stroom en seinsysteem
      etc.

      Anders blijft “spoorboekloos” rijden een utopie! Want dat red je niet met alleen extra materieel op het nu al overvolle Nederlandse spoor.

  5. Robert Jan Roos
    21 november 2016 om 14:46

    Mooi verhaal met veel interessante mogelijkheden.
    Los van RO verhalen en marketing is er denk ik een belangrijkere vraag die gesteld moet worden. “Waar is behoefte aan en hoe kan aan die behoefte tegemoet gekomen worden”.
    Indien je woningen et cetera bouwt die goed bereikbaar zijn met de individuele mobiliteit, wordt die ook als zodanig gebruikt. Maar indien je deze bouwt bij een collectief systeem die niet past bij de vervoervraag, zal het gebruik ook niet optimaal zijn.
    Het hebben van marketing is eveneens logisch. De filmpjes van NS zijn een goed voorbeeld. Maar dit is slechts één van de vervoerders. In een normaal reclame blok komt minimaal één auto voorbij. Dat kan de NS niet alleen niet dicht lopen. Weet daarbij dat gehele ov-sector ca. 14% van de totale mobiliteit vervoert. En dát is dan ook de uitdaging.
    In “Nederland van Boven” en nu “Onzichtbaar Nederland” zijn altijd mooie simulaties te zien over bewegen (auto, herten, postbodes, et cetra). Zeer leerzaam!!
    Maar indien je het probleem nu terug brengt tot het aanleggen van infrastructuur ben je echt verkeerd bezich. Het van Witsen Spoorslag 70 had een visie om mensen te trekken, infra hoorde daarbij, maar wel als afgeleide. Kortom, welk product moet er zijn om mensen en vracht te trekken zodat de railsector als een echt alternatief gaat worden gezien waar óók gebruik van gemaakt kan worden.

    • asierts
      21 november 2016 om 15:46

      @ Robert Jan: hoe bedoel je jou laatste opmerking (“welk product moet er zijn”) precies? De titel vh rapport is daar immers helder over: “sneller, vaker en directer”. Het product (of beter: de vervoersdienstverlening op het spoor) moet dus sneller, vaker en directer (minder overstappen / knips, slimmere lijnvoeringen, meer haltes e.d.). worden. Dat is toch helder, me dunkt.

  6. Robert Jan Roos
    21 november 2016 om 16:41

    Hoi Arco,
    ook die vraag moet passen in het totale plaatje. Sneller, vaker en directer is al een invulling. De vraag is of deze invulling past bij de behoefte van de (nieuwe) klant. Vraag dus aandacht voor de eindgebruiker, de reiziger of de verlader bij goederenvervoer.

  7. Peter Barton
    22 november 2016 om 19:45

    Ik mis in dit rijtje nog Katwijk. Momenteel is Katwijk de grootste Nederlandse stad zonder enige spoorverbinding, en die situatie is niet langer houdbaar. Overvolle bussen in beide richtingen rijden momenteel ruim 15 keer per uur per richting tussen station Leiden en de verschillende stadsdelen van Katwijk, en dan ligt het OV-gebruik onder de Katwijkers zelfs nog ver onder het gemiddelde van de regio Zuid-Holland Noord. Daar bovenop komen nog de bussen tussen Den Haag CS en Katwijk. Met slechts vijf kilometer nieuw spoor tussen Sassenheim en Katwijk kan Katwijk een treinverbinding krijgen met Schiphol en Amsterdam. Dat zou tot een half uur reistijdwinst kunnen opleveren tussen Katwijk en Amsterdam. Prettig voor Katwijkse forensen, en voor forensen van buiten Katwijk (denk aan b.v. Flora, ESTEC).

  8. Henk Angenent
    25 november 2016 om 21:02

    In Katwijk hebben ze juist alles op alles gezet om de plannen voor de RijnGouwelijn te saboteren. De christentaliban die Katwijk op dit moment terroriseert is alleen geïnteresseerd in nog meer asfalt en beton. Ze hebben een parkeergarage in de duinen aangelegd voor 750 auto’s, die alleen maar meer autoverkeer naar Katwijk trekt (op zondag hoeft er zelfs niet te worden betaald, dat mag niet van de HEERE). Er wordt nu een RijnlandRoute van 1,3 miljard euro aangelegd tussen Leiden en Katwijk. Om die aan te leggen heeft de provincie Zuid-Holland (VVD/D66/SP) een groot deel van het budget voor de RGL overgeheveld naar asfalt. Het geld dat over is wordt gebruikt om een paar bussen rood te verven en er RNet op te zetten. Dat RNet is inmiddels ook al weer flink uitgekleed door bijvoorbeeld het schrappen van vrije busbanen.
    Noordwijk was overigens geen haar beter. Daar vonden ze zich te goed voor de RGL, want dan “komt al dat Leidse tuig naar onze mooie badplaats”. Ze wilden liever een snelbus naar Schiphol. Die is er nu en rijdt de hele dag leeg heen en weer.
    De plannen voor beter spoor en lightrail zijn mooi, maar zolang de meeste portefeuilles voor verkeer en vervoer bij de provincies in handen zijn van VVD/D66, gebeurt er nooit iets op het gebied van ov en gaat al het geld naar asfalt. Kijk maar eens hoe in al die VVD-provincies het streekvervoer momenteel wordt opgedoekt (Gelderland, ZH, NH). “Een kwaliteitsslag met vraagafhankelijk vervoer en door vrijwilligers bestuurde buurtbusjes”. Laat me niet lachen…

    • Martin Wiersema
      26 november 2016 om 01:17

      Vergeet Groningen niet!! Daar zijn ook alle spoor en tramplannen afgeblazen (zoals de Zuiderzeelijn en de Regiotram) inderdaad met steun van VVD-CDA en D66.
      Wat Zuid Holland betreft: Daar reed ooit de “Blauwe Tram” van de NZH. Zonde dat dit toen
      allemaal is opgeheven. Men had niet de juiste inzichten destijds en dacht niet aan moderniseren maar geloofde slechts in bussen die vervolgens vast liepen in de files.

  9. Rien Land
    14 december 2016 om 12:50

    Ik denk dat de kans op grote spooruitbreidingen niet zo groot is.
    Inzetten op beter benutten lijkt mij beter. Meer en vaker, en ook samenhangend met het onderliggende HOV.
    Lijnen als een Zuiderzeelijn zijn peperduur en leiden eerder tot versnippering dan tot versterking van het spoorwegnet.

    @ Henk Angenent: dat de RGL er niet is gekomen, ligt voor 100% aan de oogkleppen van de provincie. De provincie was oostindisch doof voor ieder alternatief, behalve voor de meest onhaalbare variant, waarbij:
    * zwaar lighttrain materieel dat volledig gedimensioneerd was op NS-hoofdspoor, door woon- en winkelstraten zou rijden (gewoon op de rijbaan)
    * de reistijd Noordwijk – Leiden met de “snel”tram nog langzamer zou worden, dan met de (toch al trage) bestaande busverbinding
    * je vanuit de Leidse woonwijken niet meer rechtstreeks naar het Centrum kon
    * vrijwel alle bussen in Noordwijk / Katwijk (niet alleen naar Leiden, maar ook die naar Den Haag) zouden verdwijnen
    * waarbij de trams na Katwijk 90% leeg zouden
    * waarbij het aantal OV-reizigers in Katwijk en Noordwijk zou afnemen t.o.v. het destijds met bussen vervoerde aantal reizigers
    * waarbij de ramingen ieder jaar dezelfde trend lieten zien: ieder onderzoeksjaar weden de kosten 50 miljoen euro hoger, en nam het reizigersaantal met 20% af

    Wanneer de provincie ook een zinvolle variant had onderzocht, bijvoorbeeld een lighttrain over bestaand spoor van Gouda naar Leiden CS, en daarnaast een gewone tramlijn van Leiderdorp Ziekenhuis, via Groenoord en CS naar Katwijk (niet door de smalle Tramstraat, maar via de veel bredere Zeeweg, Biltlaan, Hoorneslaan naar eindpunt Rijnmond) dan was die tramlijn er waarschijnlijk gewoon gekomen.

    En het verzet tegen de RGL had niets te maken met politieke of religieuze achtergrond: de RGL was het enige dossier waarin het CDA-stemmende Katwijk en het VVD-stemmende Noordwijk het 100% met elkaar eens waren. Alle gemeenten waar RGL-spoor door bestaande straten zou komen, zowel Leiden als Katwijk als Noordwijk, waren faliekant tegen de RGL.

    • martinwi2
      20 januari 2017 om 00:54

      Zuiderzeelijn te duur / versnippering?
      Ik dacht het niet! Hij staat ook weer gewoon ingetekend in deze Spoorvisie 2040.
      Zou ook een mooie positieve impuls zijn voor het Noorden, met name Groningen.
      Zeker als deze lijn ook wordt doorgetrokken naar Bremen en Hamburg, een grote
      wens van Groningen (stad en provincie).
      Betaling? Wat dacht u van 50 jaar leveren van gratis aardgas!
      (zie ook http://www.mpwiersema.nl)

  10. Tim Sekac
    6 februari 2017 om 14:39

    prachtige plannen allemaal! ik wil later ook treinmachinist worden, en deze plannen zien er allemaal schitterend uit! Ik heb ook wel wat voorstellen voor nieuwe spoorlijnen die ik graag met u zou willen delen:
    1 = een spoorlijn van Middelburg naar Delft langs de N57 die over die zeeuwse eilanden gaat, en dan bij Zwartetaal, Rozenburg, Maassluis onder een tunnel bij die maas door en dan aantakken op de spoorlijn Rotterdam – Delft. Laat dan een IC van Vlissingen naar Haarlem rijden over dat traject.
    2 = maak in Voorne-Putten dan ook een afslag naar links langs de N497 richting het centrum van Hellevoetsluis, en verleng die Rotterdamse metrolijn D vanaf Spijkenisse naar Hellevoetsluis. Zodat Hellevoetsluis een treinverbinding met Den Haag, en een metroverbinding met Rotterdam kan krijgen.
    3 = een spoorlijn van Groningen naar Emmen langs de N34.
    4 = een spoorlijn van Leeuwarden naar Emmen via Assen
    5 = heropen het Dokkummer-lijntje van Leeuwarden naar Anjum, en trek die door naar Esonstad, maak ook een spoorlijn van Esonstad naar Groningen.
    6 = Maak een nieuwe spoorlijn van Leeuwarden naar Makkum via Bolsward
    7 = een spoorlijn van Zwolle naar Urk via Kampen, Ens en Nagele
    8 = een spoorlijn van Zwolle naar Stavoren via Kampen, Emmeloord, Bant, Lemmer, Sondel, Bakhuizen en Warns.
    9 = Laat die IC van Amsterdam naar Hamburg over die Zuiderzeelijn doorrijden naar Kopenhagen + laat nachttreinen van Amsterdam naar Stockholm rijden
    10 = laat die sprinter van Tilburg naar Uden doorrijden naar Nijmegen via Zeeland, Grave en Nederasselt
    11 = een spoorlijn van Eindhoven naar Nijmegen door Meijerstad.
    12 = Heropen de spoorlijn Deventer – Ommen en bouw een nieuwe spoorlijn van Ommen naar Hoogeveen. Zodat er een IC van Maastricht naar Groningen kan komen via Sittard, Roermond, Venlo, Venray, Nijmegen, Arnhem, Dieren, Zutphen, Deventer, Ommen, Hoogeveen en Assen.
    13 = laat die IC van Enkuizen naar Amsterdam doorrijden naar Enschede, laat vanaf Enkhuizen ook een sprinter naar Alkmaar rijden en een IC naar Den Haag CS via Schiphol.
    14 = bouw een spoorlijn van Hoorn naar Andijk
    15 = bouw een spoorlijn van Enkuizen naar Den Helder via Wervershoof, Opperdoes/Medemblik, Middenmeer en Anna-Paulowna.
    16 = een sneltram van Maastricht naar Aken langs de N278 met stations in de dorpen erlangs
    17 = maak in Zeeuws Vlaanderen de volgende nieuwe spoorlijnen
    1. Roosendaal – Terneuzen 2. Roosendaal – Breskens 3. Roosendaal – Brugge 4. Roosendaal – Aardenburg 5. Roosendaal – Gent 6. Terneuzen – Antwerpen 7. Trek die trein van Brugge naar Knokke-Heist door naar Breskens.
    18 = een spoorlijn van Zwolle naar Osnabruck via Dalfsen, Ommen, Lingen en Bramsche.
    3 =

  11. Tim Sekac
    7 februari 2017 om 14:23

    + nog deze volgende spoorlijnen:
    19 = laat in de provincie zeeland over die andere spoorloze eilanden ook deze volgende spoorlijnen vanaf Roosendaal over die zeeuwse eilanden rijden, en aantakken op die spoorlijn langs de N57:
    – Roosendaal – Nieuw Haamstede via Bergen op Zoom (noord) Tholen, Poortvliet, (maak bij Poortvliet ook een afslag naar rechts richting Sint Annaland) Stavenisse, Zierikzee, Serooskerke Schouwen en Burgh.
    – Roosendaal – Renesse via Steenbergen, Vossemeer, Sint Philipsland, Bruinisse, Dreischor, Brouwershaven en Ellemeet.
    – Roosendaal – Goedereede via Oud Gastel, Dinteloord, Achthuizen, Oud Tonge, Nieuw Tonge, Middelharnis, Melissant en Stellendam
    – Roosendaal – Willemstad via Oud Gastel en Fijnaart.
    (laat deze bovenstaande lijnen + die in Zeeuws-Vlaanderen met Veolia Transport bediend worden, of anders Arriva)
    verder nog wat andere spoorlijnen in Nederland:
    20 = maak een nieuwe HLS spoorlijn van Tilburg naar Eindhoven langs de A58
    21 = bewerk en heropen de spoorlijn Santpoort – IJmuiden, zodat er een NS sprinter van IJmuiden via Haarlem naar Amsterdam centraal kan rijden.
    22 = maak een nieuwe 1 nieuwe metrolijn in Noord Holland van Amsterdam naar Volendam, en maak een nieuwe waterlandse (snel)tram verbinding van Volendam naar Bergen via Edam, Middenbeemster, de Rijp Akersloot, Heiloo en Alkmaar.
    23 = heropen de Haarlemmermeerspoorlijn van Alphen naar Uithoorn via Aarlanderveen, Nieuwkoop en Nieuwveen, en laat die (snel)tram van Alphen naar Gouda over dat trace verder rijden via Nieuwkoop, Aarlanderveen, Nieuwveen, Uithoorn en Amstelveen doorrijden naar de Amsterdamse Zuidas.
    24 = heropen de Haarlemmermeerspoorlijn Haarlem – Aalsmeer en Aalsmeer – Nieuwersluis, zodat er een (arriva)treinverbinding van Haarlem naar Utrecht kan ontstaan via Vijfhuizen, Hoofddorp, Aalsmeer, Uithoorn, Mijdrecht, Wilnis en Vinkenveen.
    25 = Heropen de Haarlemmermeerspoorlijn van Leiden naar Leimuiden, en maak een nieuwe spoordijk tussen Leimuiden en Aalsmeer zodat er een regionale tram van Amsterdam Zuidas naar Leiden kan rijden via Amstelveen, Aalsmeer, Kudelstaart, Leidmuiden, Oude Wetering, Roelofardensveen, en Rypwetering. (Kortom haal alle vroegere Haarlemmermeerlijnen ook terug!)
    26 = bouw een nieuwe Spoorlijn van Tilburg naar Leuven via Turnhout.
    27 = maak een nieuwe spoorlijn van Gouda naar ‘s-Hertogenbosch via Schoonhoven en Gorinchem.
    28 = Trek die Utrechtse sneltram naar IJsselstijn ook door naar Schoonhoven.

  12. Tim Sekac
    8 februari 2017 om 14:04

    + tot slot nog
    29 = een nieuwe spoorlijn door de hoge Veluwe van Zwolle naar Ede-Wageningen via Wapenveld, Heerde, Epe, Ermst, Gortel, Elspeet-Uddel, Garderen, Stroe, Kootwijkerbroek, de Valk en Driesprong.
    30 = een nieuwe spoorlijn van Zwolle naar Arnhem via Wapenveld, Heerde, Epe, Ermst, Vaassen, Apeldoorn, Ugchelen, Hoenderloo, Deelen, Schaarsbergen en Oosterbeek.
    31 = een nieuwe spoorlijn van Amsterdam naar Garderen via Diemen, Muiden, Hakkelaarsbrug, Naarden Noord, Huizen-Blaricum (tot hier het spoor parallel langs de A1), Eemdijk, Bunschoten-Spakenburg, Nijkerk, Huinen en Koudhoorn.
    32 = een nieuw station: Zevenhuizen-Moerkapelle op de spoorlijn Gouda – Den Haag centraal, en trek de Rotterdamse metrolijn B naar Nesselande ook door naar dat station.
    33 = een spoorlijn van Zwolle naar Winterswijk via Heino, Raalte, Espelo, Holten, Stokkum, Diepenheim, Neede, Eibergen, Zwilbroek, en Winterswijk-Meddo.
    34 = een spoorlijn van Doetinchem naar Enschede via IJzenvoorde, Hallen, Marienvelde, Beltrum, Groenlo, Eibergen, Haaksbergen en Boekelo. (met de Arriva stoptrein vanaf Arnhem)
    35 = een spoorlijn van Terborg naar Dinxperlo via Ulft (met de Breng-stoptrein vanaf Arnhem)
    (laat deze 5 lijnen met Arriva bediend worden, behalve degene naar Dinxperlo met Breng)
    36 = van Oldenzaal naar Nordhorn via Denenkamp
    37 = van Hardenberg naar Denenkamp via Bergentheim, Kloosterhaar, Langeveen, Geesteren, Tubbergen, Reutum en Oostmarum.
    38 = maak bij de spoorlijn Zwolle – Emmen ook een nieuw station bij Bergentheim.

  13. Robert Jan Roos
    9 februari 2017 om 21:30

    Hoi Tim,
    jammer dat je de gedeeltelijk reeds gegraven en de op de Afsluitdijk door A7 ingenomen spoorlijn Noord-Holland – Friesland niet in je lijst hebt opgenomen. Ben daar best teleurgesteld over, Wieringen weer geen treinverbinding.

  14. Tim Sekac
    10 februari 2017 om 06:41

    Goeiendag Robbert,
    Ik wilde alleen even leuke plannen delen, het was niet de bedoeling om uw teleur te stellen, excuses. Maar die lijn is ook heel handig! Ik zag althans ook ooit op infrastruct, dat ze een spoorlijn onder het IJsselmeer van Enkhuizen van Stavoren gaan bouwen. Is dat ook optioneel naast die spoorlijn langs de afsluitdijk? In ieder geval, vindt ik dat ook een goed plan, en schrijf ik die er ook met plezier bij. Nogmaals: ik wil u niet teleurstellen, ik wilde alleen leuke/optionelene plannen delen. Fijne dag

  15. Tim Sekac
    11 februari 2017 om 10:54

    Oh ja, tot slot om dan ook nog niet te vergeten:
    39 = de Betuwe HLS-spoorlijn Van Amersfoort naar Nijmegen, via Leusden, Woudenberg, Veenendaal, Rhenen en Kesteren.
    40 = een nieuwe spoorlijn van Utrecht naar Arnhem (bediend door Arriva of anders Connexxion) langs de N225via Bunnik, Odijk, Driebergen zuid, Doorn, Leersum, Amerongen, Elst (Utrecht), Rhenen, Wageningen, Renkum, Doorwerth en Oosterbeek Zuid.
    41 = een nieuwe spoorlijn van Utrecht naar Oss via: Bunnik, Odijk, Werkhoven, Cothen, Wijk bij Duurstede, Rijswijk (Gelderland), Medel, Wamel, en Oijen. (Bediend door Connexxion)
    42 = een regionale metro/sneltram van Utrecht naar Gouda via Montfoort, Oudewater en Haastrecht. En een RET metro van Rotterdam naar Schoonhoven via die dorpen aan de Lek: Krimpen a/d Lek, Schuwacht, Lekkerkerk, Opperduit, Bergambacht, en Ammerstol.

Lees ook