Vanaf de nieuwe dienstregeling is het gedaan in Nederland met Veolia als merknaam in het ov. De laatste Veolia-concessie, het streekvervoer rond Haaglanden, gaat vanaf 11 december door onder Connexxion-vlag.
Naam Veolia verdwijnt definitief uit het ov
De merknaam Veolia werd vanaf 2006 door het toenmalige Franse moederbedrijf Connex gebruikt als opvolger van de overgenomen bedrijven BBA, Limex en het gemeentelijk vervoerbedrijf Maastricht. Tot 2010 groeide het bedrijf sterk. Op het hoogtepunt reed Veolia in Limburg, de Veluwe, Midden- en West-Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en Haaglanden. Vanaf 2010 won Veolia echter geen enkele concessie meer.
In 2011 fuseerde Veolia met Transdev, houder van Connexxion, wat uitdraaide op een mislukking. De schuld was hoog en Veolia mocht niet bieden op concessies waar Connexxion al actief was. Er werd nog overwogen om Veolia te verkopen, maar omdat er weinig van het bedrijf overbleef, werd dat niet de moeite waard geacht. Veolia-CEO Manu Lageirse verdween naar Parijs.
Met hand en tand verzette Veolia zich als volle Transdev-dochter nog tegen de gunning van de concessie Limburg aan Arriva. Volgens Veolia, dat een niet geldig bod deed, moest de hele aanbesteding opnieuw na de malversaties van Abellio in Limburg. Transdev zette de zaak echter niet door, waardoor Arriva alsnog per 11 december de concessie Limburg overneemt. De enige overgebleven Veolia-merknaam rond Den Haag zal ook vanaf die datum verdwijnen en plaatsmaken voor Connexxion.
Het internationale moederbedrijf en grote concurrent van Transdev, Keolis, besloot eerder dit jaar Syntus uit te faseren als merknaam ten gunste van Keolis. Transdev blijft echter Connexxion gewoon als merknaam voor het publiek voeren.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Heel erg jammer dit. 1 van de beste ov bedrijven die Nederland ooit heeft gehad. Ik zal ze de rest van mijn leven niet meer vergeten.
Ingediend door Erno-BE op zo, 04/12/2016 - 11:15
Reactie toevoegen