Intelligent slot maakt KeoBike wat zwaar

Intelligent slot maakt KeoBike wat zwaar

De KeoBike van Syntus is vanmiddag gepresenteerd door prins Pieter-Christiaan van Oranje, voorzitter van de raad van advies van Syntus. De VanMoof-deelfiets is prachtig, maar aan de zware kant.

Prins Pieter-Christiaan presenteert de KeoBike.

Prins Pieter-Christiaan presenteert de KeoBike.

Een kort proefritje op het Marktplein van Apeldoorn leert dat de VanMoof deelfiets langzaam op gang komt. Je moet behoorlijk wat kracht zetten de eerste meters. Het verzet had iets lichter gemogen. Verder rijdt de fiets met de dikke banden comfortabel en de terugtraprem doet waar hij voor bedoeld is.

Wat de VanMoof-deelfiets van Syntus behalve het design zo bijzonder maakt, is het automatische slot van Mobilock. Het schuift open als de klant daar opdracht toe geeft via de app van Syntus. Geen gedoe met sleuteltjes dus. De fabrikant noemt het slot, waar alle intelligentie in is verwerkt, ‘de brandkast’ van de fiets. Helaas heeft het ook het gewicht ervan.

ophangen-keobikeEen Franse vertegenwoordiger van Keolis, die de fiets kort optilde, vond de KeoBike te zwaar. Het bedrijf exploiteert 17.000 deelfietsen. Ook over het uitnemen en weer terughangen van de fiets in de carrousel was hij niet zo te spreken. Het is inderdaad even wennen. Maar veel moeilijker dan het gehannes met de uitschuifbare fietsgoten in de stationsstallingen is het systeem nu ook weer niet.

Op 11 december is het aan de klanten van Syntus om de KeoBike te testen, in Leusden en Apeldoorn. De deelfiets kost € 1,50 per uur en € 3 per dag. Te reserveren en te betalen via de Syntus-app.

Lees ook: Syntus plaatst 340 fietsen op 26 bushaltes

3 reacties

  1. Stephan Hoeks
    28 januari 2017 om 10:36- Reageren

    Mobilock is veel te zwaar en veel te lomp voor een deelfiets. Zwaar hoeft niet altijd goed te zijn. Rond 4 kilo? Heb alternatieven gezien van 1.4 kg en niet verplicht te openen met smartphone. Denk even aan de ouderen of mensen met lege telefoon.

  2. Heeft Nederland witte fietsen nodig? - Fietsersbond
    31 januari 2017 om 18:29- Reageren

    […] Eind december 2016 werden de Syntus deelfietsen in Leusden en Apeldoorn in gebruik genomen: 'Mooie V… […]

Laat een reactie achter

Lees ook