Het marktaandeel op de zeven belangrijkste bestemmingen van NS International is vorig jaar licht gestegen van 17 naar 19 procent. In het vierde kwartaal kwam het marktaandeel uit op 21 procent, gelijk aan de ambitie voor 2017.
Marktaandeel NS International op koers
NS International maakte de cijfers vanochtend bekend. Het spoorbedrijf heeft afgelopen jaar een martkaandeel van 19 procent gerealiseerd ten opzichte van de auto en het vliegverkeer op de bestemmingen Antwerpen, Brussel, Parijs, Londen, Berlijn, Keulen en Frankfurt. In 2015 was dat nog 17 procent.
Herstel
In de eerste periode van 2016 was de nasleep van de aanslagen in Brussel en Parijs nog voelbaar, maar in het vierde kwartaal van 2016 zette het herstel in. In die periode kwam het marktaandeel uit op 21 procent. "Dat geeft hoop voor de toekomst, want het target voor 2017 is ook 21 procent", aldus woordvoerder Ton Boon van NS International.
Het is de bedoeling dat komend jaar de Eurostar rechtstreeks van Amsterdam naar Londen gaat rijden. "Vanaf Britse zijde is er veel interesse voor die verbinding, heeft Eurostar me laten weten", aldus Boon. "Het voordeel is dat we de car captives bijna niet als concurrentie hebben; het nadeel is dat mensen gewend zijn te vliegen. Tegenover elk kwartier een vliegtuig tussen Amsterdam en Londen zetten wij nu 900 stoelen met twee treinen per dag." Volgens Boon is het marktaandeel voor de verbinding op Londen nu nog vrij beperkt, al geeft hij geen exacte cijfers. Ook is onduidelijk wat de ambitie is voor het marktaandeel op deze specifieke verbinding.
Software-update
Vanaf april gaan er weer tien rechtstreekse treinen rijden naar Parijs, zoals dat tot 2012 ook al het geval was. Er komt zo in de ochtend een uurdienst op de Franse hoofdstad. Bovendien wordt de populaire Thalys van 17.25 uur vanuit Parijs naar Amsterdam in lengte verdubbeld. Ook moet eind dit jaar de Intercity Brussel over de HSL gaan rijden. Met een software-update moet de onduidelijkheid van deuren die aan beide kanten open kunnen dan tot het verleden behoren.
Restauratierijtuig
De ICE naar Duitsland krijgt vanaf mei weer een volwaardig restauratierijtuig in plaats van een bistro. Bovendien rijdt de ochtendtrein naar Basel met twee stellen in plaats van één, sinds in december de nachttrein naar Duitsland werd opgeheven.
85,2 procent van de reizigers geeft NS International een 7 of hoger. Maar qua prestaties blijft het bedrijf op veel vlakken onder haar eigen norm. Boon wijdt dat vooral aan infraproblemen in Duitsland en België, waardoor treinen over de grens al vertragingen oplopen.
Doel aankomstpunctualiteit | Realisatie aankomstpunctualiteit | Doel maximale uitval | Realisatie maximale uitval | |
---|---|---|---|---|
Thalys | 83,0% | 81,8% | 1,0% | 1,8% |
ICE | 77% | 80,1% | 3,0% | 1,6% |
IC Berlijn | 86,0% | 83,5% | 2,0% | 1,9% |
IC Brussel | 89,0% | 88,3% | 4,5% | 5,6% |
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
Voor reizen van/naar Duitsland kan je vaak maar beter bij DB boeken. Veel meer verbindingen en vaak ook nog goedkopere tarieven.
Ingediend door Steen op ma, 16/01/2017 - 16:49
Reactie toevoegen