Merseyrail bovenaan in klanttevredenheid

Merseyrail bovenaan in klanttevredenheid

door in rubriek buitenland, reizigers
Reacties uitgeschakeld voor Merseyrail bovenaan in klanttevredenheid

Merseyrail, de spoorconcessie die mede wordt uitgebaat door NS-dochter Abellio, staat als eerste genoteerd in een klanttevredenheidsonderzoek van de Britse consumentenorganisatie Which?. Scotrail en Greater Anglia scoren beduidend minder.

De relatief kleine concessie rond Liverpool haalt klinkende cijfers op onder meer betrouwbaarheid en frequentie. 73 procent van de recreatieve reizigers zegt tevreden te zijn over de dienst die Abellio in samenwerking met het Australische Serco aanbiedt. Bij forenzen is dat 72 procent. Acht procent van de passagiers had tijdens de laatste reis vertraging gehad; samen met Translink in Noord-Ierland is dat het laagste percentage.

In Schotland is de score een stuk slechter. In de door storingen geplaagde Scotrail-concessie is slechts 57 procent van de recreatieve reizigers en de helft van de forenzen tevreden over de service van Abellio. Bovendien zei 16 procent van de reizigers vertraging te hebben ondervonden tijdens de laatste reis. Daarmee is Scotrail op plek 12 een middenmoter in de lijst van 23 spoorconcessies in het Verenigd Koninkrijk.

Greater Anglia doet het van de Abellio-concessies het slechtst. Het bedrijf komt niet verder dan plek 20. Slechts 48 procent van de recreatieve reizigers en 35 procent van de forenzen geeft de vervoerder ten oosten van Londen een voldoende. Ook hier zei 16 procent van de passagiers dat hun trein tijdens de laatste reis niet op tijd was.

Lees ook: Strengere regels dwingen Abellio tot verkoop deel Greater Anglia

Aan het online-onderzoek, uitgevoerd door de Britse consumentenorganisatie Which? in oktober en november vorig jaar, deden ruim achtduizend passagiers mee.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook