Alstom waagt zich op de busmarkt
dossier Schoon

Alstom waagt zich op de busmarkt

Spoorwegfabrikant Alstom probeert zich in te vechten op de groeimarkt van elektrische bussen. De Aptis onderscheidt zich in een oogopslag van de doorsnee elektrische bus.

Alstom produceert De bus bij dochterbedrijf NTL, bekend van de bandentram Translohr. Het ontwerp van de bus kenmerkt zich door een tramachtige uitstraling. De batterijen van het 12 meter lange voertuig liggen allemaal op het dak. In combinatie met extreem ver uit elkaar staande assen ontstaat een vlakke vloer van 20 vierkante meter. De capaciteit is volgens de fabrikant 100 personen.

Alstom presenteerde vandaag het eerste prototype van de bus in de NTL-fabriek in Duppigheim. Binnen een maand moet een exemplaar op proef rijden bij de Parijse vervoerder RATP. Keolis neemt later dit jaar twee prototypes op proef in de voorsteden rond Parijs.

Translohr
De Aptis is de eerste bus die Alstom produceert. De Translohr rijdt weliswaar op luchtbanden, maar wordt nog altijd geleid via een centrale rail. De Aptis rijdt zonder geleiding. De batterijen moeten voor een actieradius tot 200 kilometer zorgen. Opladen gebeurt door middel van overnight charging of snelladen via een pantograaf of het laadsysteem via de grond van Alstom: SRS.

Naast de vlakke vloer vallen de grote ramen en de tramdeuren op. Alstom heeft duidelijk verschillende onderdelen binnen het bedrijf gecombineerd om tot deze bus te komen. De elektrische motor is wat aan de luide kant en de ver uit elkaar geplaatste assen komen het rijcomfort niet ten goede. Doordat beide assen scherp kunnen sturen, is de draaicirkel kort.

Over batterijen en aandrijving kan Alstom nog niets zeggen. “Dit voertuig is een prototype. Het is niet te zeggen wat de mogelijkheden over vijf jaar zullen zijn”, aldus president-directeur Henri Poupart-Lafarge. Ook over prijzen kon Alstom nog niets kwijt.

Alstom probeert met het voertuig de busmarkt te betreden, nu meer en meer bussen elektrisch worden. Tot een paar jaar geleden was zero emissie alleen nog voorbehouden aan relatief dure tram- en trolleysystemen. Daarnaast willen veel steden hun bussenvloot binnen een paar jaar verduurzamen. Met de Aptis probeert Alstom zo een graantje mee te pikken.

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever is hoofdredacteur van OV-Magazine.

2 reacties

  1. Michael Steenbeek
    11 maart 2017 om 19:47- Reageren

    Zucht… er zitten geen batterijen in, maar accu’s. En het is niet de eerste keer, wat voor een vakblad geen goede zaak is.

  2. abaanders
    19 maart 2017 om 13:40- Reageren

    Leg dan eens uit wat het verschil is. Ik zie de termen in binnen- en buitenland overal door elkaar gebruikt worden.

Laat een reactie achter

Lees ook