Open deelfietssysteem van start in Leiden
dossier Innovatie

Open deelfietssysteem van start in Leiden

Met één app een lokale deelfiets huren, dat is het eindbeeld van een groep vrijwilligers achter Common.bike. Een eerste pilot draait nu op enkele locaties in Leiden.

Op de stations Leiden Centraal en Lammenschans, P+R Haagweg en plekken in de stad kan een kleine groep gebruikers sinds kort fietsen met smartlocks van het Leidse Easyfiets openen met een app. De Common.bike-app is gebouwd op een open standaard, zodat elke fietsenaanbieder zich aan kan sluiten. Drijvende kracht achter de Common.bike is Ronald Haverman, oprichter van de OV-fiets. In oktober pleitte hij nog in OV-Magazine voor een vergelijkbaar systeem.

Lees ook: Overal een fiets huren met één account

“Common.bike wordt gedragen door de lokale economie”, legt Haverman uit. “Nu is het nog zo dat een lokale fietsenmaker geen toegang heeft om zijn fietsen aan te bieden in een deelsysteem zonder hoge investeringen te maken of helemaal mee te gaan in een systeem. Straks heeft hij alleen een smartlock op zijn fiets nodig.” De deelfietsen in Leiden kosten 3 euro per etmaal, 85 cent minder dan een OV-fiets. Bovendien staat er geen boete op het terugzetten van de fiets op een andere plek.

Lees ook: De spotgoedkope Chinese deelfiets komt eraan

Easyfiets, bekend van de leasefietsen met de rode zadels, test de deelfietsen sinds een kleine maand met een groep van ongeveer honderd gebruikers. In het voorjaar breidt Common.bike de proef uit naar duizend deelnemers. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via de website.

Common.bike draait nu nog op vrijwilligers. “Om het groter aan te pakken, moeten we wel investeren”, aldus Haverman. Inmiddels heeft de provincie Drenthe een bedrag toegezegd. Ook de provincie Utrecht en de Fietsersbond ondersteunen het initiatief.

Eén reactie

  1. PeterHaaswijk
    14 maart 2017 om 13:06- Reageren

    Prachtig ,die deel fietsen.Maar waarom kan ik niet gewoon mijn fiets stallen op Leiden Centraal /Zeezijde tegen betaling?
    Nu ” mag ” ik 200 m verder proberen of ik ( 70 + er ) mijn fiets in het hoge rek kan tillen bij de Trafo lokatie.

Laat een reactie achter

Lees ook