De klantvriendelijke verkoopautomaat

De klantvriendelijke verkoopautomaat

door in rubriek algemeen
Reacties uitgeschakeld voor De klantvriendelijke verkoopautomaat

Verkoopautomaten in het ov staan niet bekend om hun gebruiksgemak. Daarom liet GVB het ontwerp zelf maken en besteedde het aan. Dat is nog niet eerder gebeurd in Europa. Intussen onderhandelt GVB met de drie beste aanbieders.

De verkoopautomaat voor ov-kaartjes is aan vervanging toe, dus bestelt het Amsterdamse GVB een nieuwe. Hoe ingewikkeld kan het zijn? Heel ingewikkeld, zegt projectmanager Sigyn Wichers van GVB. “Je krijgt zelden precies wat je vraagt. Fabrikanten zijn ingenieurs. Ze maken een kast van zes platen, gaan binnenin staan, bepalen waar ruimte is voor de componenten en zagen dan gaten naar buiten. Bij wijze van spreken. Ze weten perfect hoe ze automaten moeten maken die bestand zijn tegen vocht, vuil en inbraak. Maar ze weten niet wat de reiziger wil.”

Zo bestelde GVB zo’n vier jaar geleden een verkoopautomaat voor de tramhaltes. Eerst netjes een programma van eisen gemaakt, daarna aanbesteed. Bij aflevering van de automaat bleek het toetsenpaneeltje voor de pinpas op kniehoogte te zitten. De leverancier was zich van geen kwaad bewust. De automaat moest toch toegankelijk zijn voor rolstoelers? Dat stond in het programma van eisen. Dat de overige 99,5 procent van de reizigers letterlijk door de knieën moet om te

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook