NS vliegt letterlijk honderden OV-fietsen in
dossier Fiets

NS vliegt letterlijk honderden OV-fietsen in

door in rubriek fiets
6 reacties

NS haalt binnen enkele maanden 4000 extra OV-fietsen uit China. 750 daarvan komen per vliegtuig. Doorgaans laat de vervoerder de fietsen per schip komen, maar daar wil NS deze keer niet op wachten.

Gisteren berichtte OV-Magazine dat er soms een flink tekort is aan OV-fietsen. In 6,2 procent van de gevallen staat er geen enkele fiets meer in de rekken. Bij sommige stallingen loopt de leegstand op tot meer dan 50 procent van de tijd.

Dat er een tekort is, is ook NS duidelijk. Begin dit jaar haalde de vervoeder al 2000 extra fietsen binnen. Over enkele maanden komen daar nog eens 4000 fietsen bij, die 250 euro per stuk kosten. Verscheping kost weken extra, daarom komen er 750 stuks per vliegtuig om de ergste nood te verlichten. NS is bezig met een nieuw systeem om beter te kunnen anticiperen op vraag en aanbod.

Ook overweegt het bedrijf om zich aan te sluiten bij een open deelsysteem, zoals Common.bike. “Maar we moeten eerst verkennen wat de voor- en nadelen daarvan zijn”,  aldus Kees Miedema, programmamanager Ketenmobiliteit bij NS. “Het probleem is dat de Nederlandsche Bank niet toestaat dat we de OV-chipkaart voor andere doeleinden gebruiken. Dan zou de chipkaart een volwaardig betaalmiddel worden. Om diezelfde reden hebben we allerlei trucs moeten uithalen om de OV-fiets en fietsparkeren aan te sluiten.”

6 reacties

  1. Frans
    18 juni 2017 om 16:53- Reageren

    Jammer dat er voor de fietsen geen Nederlands of Europees product is gekozen maar weer van die Chinese rommel.

    • Tim
      12 juli 2017 om 12:17- Reageren

      Als Nederlandse fietsen te duur zijn dan maar Chinese. De reiziger is er niet om fietsenfabrikanten te subsidiëren.

  2. Has the cycling revolution begun? - Dasym, a research-driven investment firm
    12 juli 2017 om 11:48- Reageren

    […] Dutch Railways struggles to keep up with the growing demand for the rental bikes it offers at train stations. New bikes to solve current shortages are […]

    • Tim
      12 juli 2017 om 12:19- Reageren

      The reason for the growing demand is that smaller city’s and towns are gradually abandoning their local public transport. to save public money.

  3. Jan
    8 augustus 2017 om 04:24- Reageren

    Nederlandse fabrikanten zullen wel te duur zijn. Ik dacht dat eerdere fietsen refurbished waren. De kwaliteit mag van mij wel omhoog voor de prijs die je betaald. Ruim de helft van de fietsen is oud en is qua kwaliteit niet te vergelijken met de nieuwe lichting.

    Coating zou ook beter kunnen, het vliegt eraf hoe lomp er mee om gegaan wordt. Zadel sluiting blijft een probleem, zelfs bij de allernieuwste modellen.

    De onderhoudsmonteur mag wat mij betreft vaker aanwezig zijn. Op onbemande locaties is niemand te bekennen in geval van hulp. De informatiezuil heeft ook geen intercom om om hulp te vragen of de fiets om te ruilen voor een andere.

  4. I/O #1: Interessant én online – Deelfietsen, Airbnb en The Green Hapiness | Mixel
    13 augustus 2017 om 21:49- Reageren

    […] Leuk detail: waar de elektrische deelfietsen van Urbee zo’n 1500 euro per stuk kosten (schatting op basis van het investeringsbedrag), heeft die NS heel wat goedkopere fietsen: die kosten maar 250 euro per stuk. […]

Laat een reactie achter

Lees ook