OV-Magazine 2017 nummer 2 is uit

OV-Magazine 2017 nummer 2 is uit

door in rubriek algemeen
Reacties uitgeschakeld voor OV-Magazine 2017 nummer 2 is uit

Het tweede nummer van OV-Magazine ligt vandaag op de mat. In de week van Velo-City, het wereldfietscongres in Nijmegen, staat ook in OV-Magazine de fiets centraal. Hieronder vindt u alle artikelen.

Elke minuut een trein, mogelijk in 2050
Treinen kunnen, in theorie, vraaggestuurd rijden. Dat blijkt uit een modelstudie die NS heeft laten uitvoeren door de TU Delft. Treinreizigers kunnen dan iedere minuut vertrekken en arriveren minuten eerder op hun bestemming.

Hans Stevens: van spitsmijden naar sociale mobiliteit
De koers van De Verkeersonderneming in Rotterdam gaat richting MaaS, als het aan programmamanager Hans Stevens ligt. “Wij willen files oplossen én reizende mensen ontzorgen van deur tot deur. Ook mensen die nu geen toegang hebben tot mobiliteit.”

Cambridge zeven keer de fout in
Trein- of busdiensten kunnen nog zo hoogwaardig zijn, als om wat voor reden ook deze diensten niet toegankelijk zijn, schiet het ov zijn doel voorbij. Cambridge gaat maar liefst zeven keer in de fout, schrijft Rob van der Bijl in een column.

De klantvriendelijke verkoopautomaat
Verkoopautomaten in het ov staan niet bekend om hun gebruiksgemak. Daarom liet GVB het ontwerp zelf maken en besteedde dat aan. Nog nooit eerder gebeurd in Europa. Inmiddels onderhandelt GVB met de drie beste aanbieders.

Met wifi-tracking naar een optimaal netwerk
Wie met zijn smartphone op zak in het ov reist, is een waardevolle bron van informatie. Vervoerders gebruiken de wifi- en bluetooth-signalen voor crowd control, een betere inrichting van het station en voor optimalisatie van het netwerk.

Het testteam e-bussen hoort elk rammeltje
Elektrische bussen zijn sterk in opkomst, maar hoe presteren ze in de praktijk? Op uitnodiging van het Duitse vakblad Omnibus Spiegel testte een team van Europese vakjournalisten zes elektrische batterijbussen.

Phileas-waterstofbussen op herhaling
Hermes en VDL zijn begonnen met het testen van twee waterstofbussen in Eindhoven. Wéér een proef. Die blijkt nodig om de techniek te perfectioneren, de kosten te reduceren en te bewijzen dat een waterstofbus gewoon mee kan in de dienstregeling.

Snel, vaak en betrouwbaar via Arnhem naar Duitsland
Een hogesnelheidslijn Amsterdam–Duitsland kost te veel en levert te weinig op, was het oordeel in 2001. Nieuw onderzoek laat zien dat de verbinding wel degelijk potentie heeft. Door stap voor stap te investeren profiteren zowel internationale als binnenlandse reizigers.

Ongebreidelde dataopslag kan verkeerd uitpakken
Zelfrijdend ov verzamelt volop data voor nuttige toepassingen. Maar diezelfde data kunnen leiden tot verlies van privacy, ongelijke behandeling en andere negatieve effecten, waarschuwen Jitske Leemrijse en Sophia van Petegem.

 

Thema Fiets

Deelfietsen zijn er in alle soorten en apps
Provincies en gemeenten hebben de deelfiets ontdekt, de projecten schieten als paddenstoelen uit de grond. Gelderland liet het initiatief aan Syntus, en Limburg aan Arriva. Vanuit de markt ontstaan tal van nieuwe formules. Wildgroei ligt daarbij op de loer.

OV-fiets: nog niet zo betrouwbaar als de trein
De OV-fiets is onmiskenbaar populair. Maar er klinkt regelmatig gemor over de beschikbaarheid. Hoe groot is de kans eigenlijk dat je misgrijpt? OV-Magazine zocht het uit in samenwerking met de Geodienst van de Rijksuniversiteit Groningen.

‘Maak meer ruimte voor fiets en ov in de stad’
De fietser zit de bus nog wel eens in de weg en omgekeerd. Maar ov en fiets maken de stad beide aangenamer, benadrukken Rover en Fietsersbond in een gesprek met OV-Magazine.

Fiets maakt groter deel stad interessant voor ov
Transit Oriented Development (TOD) wint de laatste jaren snel terrein, ook in Nederland. Maar de focus ligt daarbij op het ov-knooppunt. Met snelle fietsverbindingen erbij komen de verder gelegen woonwijken in beeld.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.