De naam TGV zal toch niet van de Franse hogesnelheidstreinen verdwijnen. Dat zei de topvrouw van SNCF Voyages Rachel Picard tijdens de opening van twee nieuwe hogesnelheidslijnen.
SNCF-topvrouw: TGV blijft gewoon TGV
In mei werd bekend dat SNCF een nieuwe productformule voor de hogesnelheidstrein in de markt zet: inOui. Dat zou een herkenbaardere formule zijn naast de al bestaande merknamen Ouigo, Ouibus en Ouicar. Het kwam het bedrijf echter op veel hoon te staan. De naam TGV is wereldwijd bekend. Met het schrappen van de naam TGV slacht de SNCF haar heilige koe, schreef Le Figaro. Bovendien komt de naam inOui qua klank erg dicht in de buurt van ennui, dat 'verveling' betekent. Ook eskimograppen waren niet van de lucht.
Premium merk
De TGV zal echter gewoon blijven bestaan, verzekerde Picard tegenover verschillende media tijdens de inhuldiging van de nieuwe TGV-lijn naar Bordeaux. "TGV is de naam van de trein, daar waar je in zit", lichtte ze toe. "Vervolgens kan je kiezen tussen formules." Sinds enige tijd rijdt SNCF onder Ouigo al een low budget-versie van de TGV; inOui moet het premium merk worden met service, wifi en voor 2,5 miljard euro aan nieuw en opgeknapt materieel. De eerste stellen rijden sinds dit weekend tussen Parijs en Bordeaux.
Het past in de strategie van SNCF om zich meer en meer als mobiliteitsprovider op te stellen met ook intercitybussen (Ouibus) op een in 2013 door Emanuel Macron geliberaliseerde markt en deelauto's (Ouicar). De oui is de leidende draad; inouï betekent bovendien 'ongehoord' (een woord dat overigens ook negatief kan worden opgevat). Daarbij moet SNCF zich langzaamaan klaarmaken voor een verdere marktopening. Met een wijdvertakt hogesnelheidsnet dat met het Vierde Spoorwegpakket vrijgegeven moet worden is Frankrijk een interessante markt voor andere partijen.
Schuldenlast
Veel wijdvertakter zal het HSL-net overigens niet worden. Met een 9 miljard euro kostende verbinding naar Bordeaux en een 3 miljard euro kostende lijn naar Rennes is het voorlopig gedaan met grote spoorprojecten. Spoorbeheerder SNCF Reseau gaat gebukt onder een schuldenlast van 55 miljard euro, waardoor de lijn naar Bordeaux al via een publiek-private constructie moest worden aangelegd, vergelijkbaar met de Franse péage. Elke trein moet 7000 euro aftikken aan de private spoorbeheerder Lisea, dochter van bouwgigant Vinci.
De Franse Rekenkamer becijferde in 2014 al dat de TGV bovendien veel te veel bestemmingen aandoet en daardoor niet rendabel te krijgen is. Volgend jaar volgt nog een verlenging van de lijn van Nîmes naar Montpellier van ongeveer 60 kilometer. Het is maar zeer de vraag of het ontbrekende deel naar Perpignan ook wordt aangelegd. Datzelfde geldt voor verdere verlengingen naar bijvoorbeeld Dax en Toulouse of naar Nice en naar de Italiaanse grens.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Blij dat de "merknaam" TGV gehandhaafd blijft, zoiets omdopen zou inderdaad het slachten van de kip met de gouden eieren zijn geweest. Belachelijk ook eigenlijk dat een bedrijf ook maar op zo'n idee durft te komen tegenwoordig.
De argumentatie waarom het TGV net niet verder moet worden uitgebreid spreekt mij wel aan, ik vind deze logisch en navolgbaar dus wat mij betreft mag het TGV net voorlopig zo blijven zo als het nu is.
Ingediend door Antoine BERBEN op vr, 07/07/2017 - 14:24
Reactie toevoegen