Consortium Abellio wint West Midlands

Consortium Abellio wint West Midlands

Een consortium van Abellio, East Japan Railway Company en Mitsui heeft de Britse concessie West Midlands rond Londen, Liverpool en Birmingham gewonnen. Het drietal investeert bijna 1 miljard pond in nieuwe en opgeknapte treinen.

Onder de concessie, die in december ingaat, vallen onder meer de treinen tussen Londen Euston naar Crewe (tussen Birmingham en Liverpool) en de verbinding Liverpool–Brimingham. De joint venture West Midlands Trains laat vanaf 2021 400 nieuwe rijtuigen instromen. Alle intercityverbindingen krijgen wifi. Vanaf 15 minuten vertraging hebben passagiers recht op compensatie. Bovendien investeert het consortium in smart ticketing.

Hoge frequenties
Sommige lijnen zullen een metroachtige dienst krijgen met hoge frequenties, hoge capaciteit en brede deuren om het in- en uitstappen te versnellen. Op veel lijnen gaat de frequentie omhoog van eens per uur naar twee keer per uur. Het station van Kenilworth, net onder Coventry, dat in 1965 werd gesloten, wordt weer heropend.

Nieuwe treinen
De meeste nieuwe rijtuigen (225 stuks) gaan rijden op de verbinding Liverpool–Londen. Het oudere materieel wordt opgeknapt. Treinen die alleen in West Midlands rijden, komen onder het gezamenlijk beheer van het Department for Transport en West Midlands Rail (WMR), een consortium van 16 gemeentebesturen.

De concessie wordt nu nog uitgebaat door Govia onder de naam London Midlands. Er is veel kritiek op de vervoerder vanwege de vele vertragingen.

Laat een reactie achter

Lees ook