De Duitse deelstaat Nedersaksen heeft veertien waterstoftreinen besteld bij Alstom. De treinen gaan dienst doen op niet-geëlektrificeerde lijnen rond Bremen.
14 waterstoftreinen voor Nedersaksen
De zero-emissietreinen vervangen daar dieseltreinen die daar nog op het traject rijden. Alstom bouwde de afgelopen jaren in Salzgitter onder meer met subsidie van de Duitse deelstaten Nedersaksen, Noord-Rijnland-Westfalen, Baden-Württemberg en de ov-autoriteiten van Hessen aan een protoype op basis van de Coradia Lint dat vorig jaar als iLint tijdens InnoTrans op Berlijn werd gepresenteerd.
Lees ook: Alstom presenteert eerste waterstoftrein
Het bedrijf sprak in 2014 nog de ambitie uit om tegen 2020 veertig waterstoftreinen op de baan te hebben. Die ambitie is iets naar beneden bijgesteld. De veertien stellen zullen vanaf 2021 dienst doen op lijnen tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude.
De Coradia iLint kan met de inhoud van één tank een afstand tot 1000 kilometer afleggen en heeft een topsnelheid van 140 kilometer per uur. Alstom verzorgt ook het onderhoud voor de komende dertig jaar.
Ook ProRail wil de treinen uittesten
Vandaag werd een tweede prototype gepresenteerd in Wolfburg dat samen het eerste voertuig bij wijze van pilot in het voorjaar van 2018 in gebruik worden genomen op het spoorwegnet van de Elbe-Weser-Verkehrsbetriebe (EVB). Ook ProRail heeft de ambitie om een van de prototypes van Alstom op het spoor in Groningen en Friesland te testen. Vervoerder Arriva is daar niet bij betrokken. Die zet liever in op treinen met batterijen.
De lokale vervoerautoriteit LNVG, die het project met 8,4 miljoen euro subsideert, koopt de Coradia iLint-treinen aan voor zijn eigen treinenpark en verhuurt deze vervolgens aan een spoorwegmaatschappij. Alstom gaat de brandstofceltreinen onderhouden in het depot in Bremervörde, dat voor dit doel zal worden uitgebreid.
Gasbedrijf bouwt waterstofstation
De waterstofvoorziening van de treinen vindt eveneens plaats in Bredervörde bij een eigen vulstation van gasbedrijf Linde; het eerste waterstofvulstation voor treinen ter wereld. De benodigde investeringskosten van naar schatting 10 miljoen euro worden betaald door de Duitse regering.
LNVG huurt de locatie voor het vulstation van EVB en stelt deze beschikbaar aan Linde, dat tevens verantwoordelijk is voor de exploitatie en bouwvergunning. De planning van de on-site productie van waterstof op basis van elektrolyse en windenergie zal in een later stadium van het project plaatsvinden.
Bekijk de promotievideo van Alstom:
https://www.youtube.com/watch?v=O3bUE9uHkqM
Meer artikelen met dit thema
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov 2024Van 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt 2024Portugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt 2024VDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul 2024De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr 2024VDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Reactie toevoegen