Chinese deelfietsen actief in Rotterdam

Chinese deelfietsen actief in Rotterdam

Rotterdam is sinds 10 november 150 deelfietsen van het merk Mobike rijker. De gemeente heeft duidelijke afspraken gemaakt met de deelfietsdienst en die is daarover te spreken.

“Een nieuwe stad, dat is wel even wennen”, vertelt Ronald Haverman van Mobike bij de lancering. Het van oorsprong Chinese merk was al actief in negen landen, maar nog niet in Nederland. Daarom werden twee testweken ingebouwd. “We moesten het technisch afstemmen: ons straatteam moet de straat wel netjes houden.”

Lees ook: De Chinese deelfiets komt eraan (+)

Nu gaat Mobike actief de boer op. De hightech fietsen zijn voorzien van internetverbinding en gps-signaal en zijn daardoor makkelijk te traceren. “De fietsen zijn continu online, het slot is via een app te ontgrendelen. Als een voetganger of automobilist dus snel even de stad in moet, kan hij de fiets gemakkelijk opsporen en gebruiken”, vertelt Haverman, die ook de OV-fiets bedacht. Omdat de meeste Nederlanders een eigen fiets hebben, ziet hij Mobike als aanvulling op het bestaande mobiliteitssyteem.

Openbare ruimte
In Amsterdam werden onlangs alle deelfietsen van straat verwijderd, omdat zwerffietsen de openbare ruimte verstoorden. Ook in Rotterdam zijn meerdere deelfietsdiensten actief: naast Mobike zijn dat oBike, GoBike en Donkey Republic.

Lees ook: Deelfietsdiensten vs. gemeente Amsterdam: strijd om de openbare ruimte (Verkeer in Beeld)

De gemeente Rotterdam is niet bang voor eenzelfde probleem. “Op het eerste gezicht ontstaat soms overlast, maar op lange termijn zijn deelfietsen een potentieel onderdeel van de integrale stedelijke vervoersoplossingen. Vooral rond ov-knooppunten kunnen deelfietsen bijdragen aan het oplossen van las-mile-uitdagingen”, schrijft wethouder Langenberg in een brief.

Samenwerking
“Wij hebben afspraken met alle vier de deelfietsdiensten gemaakt”, aldus een gemeentewoordvoerder. “We schrijven momenteel een visie op deelfietssystemen en stellen een evaluatie op van de eerste periode dat oBike actief was. Dus blijven continu in gesprek.”

Mobike-man Haverman vindt het belangrijk dat er zulke richtlijnen komen en dat ziet hij als een overheidsrol. “Die samenwerking tussen marktpartijen en overheden is wel nieuw, dus de start gaat even in hinkstapsprong. Maar als de deelfietsen continu gebruikt worden en dus niet stilstaan, heeft ook niemand er last van. Dus daar wint iedereen mee.”

Masterclass deelfietsen
In elke stad of gemeente is de impact van deelfietsen anders. Dat vereist maatwerk voor overheden. Op 29 november en 12 december vindt daarom de ‘Masterclass Deelfietsen’ plaats. Professor Deborah Nas geeft inzicht in de trends en doelgroepen en creëert awareness. Tevens krijgt men inzicht in het businessmodel van de deelfietsbedrijven, die met name data-gedreven zijn. Kijk voor meer informatie op www.masterclassdeelmobiliteit.nl.

Lees ook: Deelfiets stoomt op: hoe voorkomen we problemen? (Verkeer in Beeld)

Dit artikel verscheen ook op Verkeer in Beeld.

Laat een reactie achter

Lees ook