Hoe het ov in Växjö weer opkrabbelde

Hoe het ov in Växjö weer opkrabbelde

door in rubriek buitenland
Reacties uitgeschakeld voor Hoe het ov in Växjö weer opkrabbelde

Het ov in de Zweedse provinciestad Växjö had niet bepaald een goed imago. Daar besloot de vervoerautoriteit wat aan te gaan doen. Het resultaat: 65 procent meer passagiers sinds 2009. ‘Mensen zien alleen de nieuwe bussen, maar er is zo veel meer gebeurd.’

Växjö is de hoofdstad van de provincie Kronoberg in de Zuid-Zweedse regio Småland. De stad heeft ruim 50.000 inwoners en kent een sterke regionale functie met een universiteit en een internationale luchthaven. Het ov staat onder regie van de provincie.

De uitvoeringsorganisatie Länstrafiken Kronoberg is tot in detail betrokken: zo ontwikkelen ze zelf de dienstregeling, zijn ze verantwoordelijk voor de marketing en voeren ze zelf de regie over de klantenservice. Vervoerder Bergkvarabuss rijdt alleen de bussen.

De relatie tussen Bergkvarabuss en Länstrafiken bevindt zich op dit moment overigens op een dieptepunt na beschuldigingen van Länstrafiken over de tekortkomende kwaliteit van de chauffeurs. De twee partijen zijn niet on speaking terms. Bergkvarabuss wil alleen nog maar met Länstrafiken praten met een onafhankelijke bemiddelaar.

Klanttevredenheid
Het is een smet op het succesverhaal van het ov in Växjö, dat vorig decennium nou niet bepaald was om over naar huis te schrijven. De bussen waren oud en het imago was

U moet ingelogd zijn om dit artikel te kunnen lezen. Login

Lees ook