GVB wil elektrische veren over het IJ
dossier ZE2025

GVB wil elektrische veren over het IJ

Het GVB in Amsterdam wil vijf elektrisch aangedreven veerponten voor over het IJ kopen. De schepen moeten vanaf 2022 gaan varen op drie routes over het IJ.

Scheepsarchitect C-Job tekende voor het concept-ontwerp. De 41 meter lange RoRo (Roll on-Roll off)-veren hebben een totale laadcapaciteit van 245 ton en kunnen maximaal 20 auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers vervoeren. De scheidingswanden tussen de verkeersstromen zijn flexibel in te delen.

De accu’s worden in vier minuten aan de wal bijgeladen, waardoor de schepen in principe de hele dag elektrisch kunnen varen. Voor bijzondere gevallen, zoals zware storm of het varen naar een werf voor onderhoud, hebben de veren een dieselgenerator aan boord die de accu ook op kan laden.

Het GVB wil het volgende decennium tien nieuwe veren in de vaart brengen om de passagiersgroei op te vangen. Op het Buiksloterwegveer, de kortste verbinding tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Noord, verwacht de gemeente Amsterdam in 2030 een verdubbeling van het aantal passagiers ten opzichte van 2015. De centrale veerverbindingen (Buiksloterwegveer, IJpleinveer en NDSM-veer) worden daarom uitgebreid om de reizigersstromen te spreiden.

Het Oostveer komt in 2025 te vervallen na ingebruikname van de Javabrug. Het Distelwegveer komt mogelijk in 2030 te vervallen als wordt besloten tot een vaste oeververbinding bij het Stenen Hoofd.

2 reacties

  1. roland
    27 januari 2018 om 13:51- Reageren

    Laat het GVB zorgen dat hun oude milieubelastende veren zo snel mogelijk vervangen. Die zorgen nu voor veel luchtvervuiling en sommige veren voldoen in 2020 zelfs niet meer aan de EU normen.
    Ook kan worden ingezet om de veer route te verkorten en de bezettingsgraad te verhogen. Met een verplaatsing van het Oostveer naar het Javaveer worden beide bereikt.
    Deze lovende persberiichten versluieren het onduurzame gemeentelijke verenbeleid.
    Kan het OVmagazine deze kant ook belichten?

  2. Carlos Martinez
    13 maart 2018 om 12:26- Reageren

    Wij kunnen bijdragen aan Zero emissie door onze anti aangroei folie die 5% minder weerstand geeft op de romp.

Laat een reactie achter

Lees ook