Eurostar biedt nu ook hotels aan
dossier Big data

Eurostar biedt nu ook hotels aan

door in rubriek buitenland
Reacties uitgeschakeld voor Eurostar biedt nu ook hotels aan

Eurostar biedt voor reizigers vanuit Amsterdam nu ook hotelovernachtingen in Londen aan. Het passende aanbod is daarbij gebaseerd op reizigersdata. Dit is de eerste in een reeks van innovaties, kondigt Director New Digital Business Roberto Abbondio aan. Want Eurostar wil nog méér met die data doen. “We willen weten wie je bent, wanneer je reist, hoe je reist. Ons totale aanbod moet zo persoonlijk mogelijk worden.”

De Europese bestemmingen van Eurostar.

Eurostar, sinds 4 april in Nederland actief, begon op 26 maart met de hotel-plus-trein-combinaties aan te bieden in Frankrijk, België en Engeland. Inmiddels zijn in zeven grote Europese steden zo’n 350 hotels te boeken. Volgens Abbondio reist 93 procent van de Eurostar-reizigers naar deze zeven steden, waaronder Amsterdam, Brugge, Brussel, Lille, Londen en Parijs.

De komende maanden voegt Eurostar meer locaties aan de hotel-plus-trein-deal toe. Eerst volgen onder meer Rotterdam en Lyon, later ook Gent en Antwerpen. Wanneer dat precies is, is nu nog niet bekend.

Persoonlijk aanbod
De pakweg vijftig hotels per stad die Eurostar momenteel aanbiedt, zijn persoonlijk door Eurostar-medewerkers getest en geselecteerd. “Niet elk tweesterrenhotel is slecht en niet elk vijfsterrenhotel is goed”, verklaart de commercieel directeur. “Die aangesloten hotels variëren in budget, maar zijn geselecteerd op kwaliteit.”

Voor de specifieke aanbieding kijkt Eurostar naar de klantbehoefte. “Aan de hand van data bekijken we waar de klant eerder heeft verbleven, maar we bekijken ook de hotellocatie en praten met klantenpanels. Want sommige klanten boeken lastminute, terwijl anderen ver van tevoren plannen. Komt de klant voor cultuur, restaurants of shoppen? Is het een zakenreiziger of een student? Door doelgroepen te onderscheiden, kunnen we een nog persoonlijker aanbod doen.

Uitbreiden
Naast hotelovernachtingen wil de vervoerder het portfolio verder uitbreiden, door ook activiteiten in de steden aan te bieden. “Denk aan musicals, diners of dagtripjes”, zegt Abbondio. Omdat de meeste reizigers vaker dan één keer naar een stad reizen, moeten dat niet alleen de ‘standaard attracties’ zijn. “Door partnerships aan te gaan met allerlei partijen, tegen gunstige tarieven, worden we uniek. Is een populaire activiteit of restaurant uitverkocht? In ons aanbod nog niet.”

Concurrentie
Door de combinatie (trein)reis met hotelovernachting en binnenkort activiteiten aan te bieden, stort Eurostar zich in een competitieve omgeving. Grote bedrijven als Booking.com, Expedia en Airbnb bieden vergelijkbare diensten aan. Maar ook ov-bedrijven, zoals NS International, of een dienst als Treinreiswinkel.nl.

Abbondio is zich bewust van de concurrentiestrijd, maar Eurostar onderscheidt zich volgens hem. “Andere bedrijven gebruiken externe technologie, maar ons platform is ‘in house’ ontwikkeld. Daardoor houden we de controle over de klantgegevens en zijn we niet afhankelijk van anderen.”

Innovatie gaat verder
Ook presenteert Eurostar binnen enkele maanden artificial intelligence (AI), zegt hij. Sterker nog: de vervoerder past het al toe in een testomgeving. “Zo kunnen we de onlinereis van klanten ook volgen en weten we niet alleen wie je bent en hoe je reist, maar ook waar en wanneer je klikt en hoe lang je online bent. We blijven het doorontwikkelen.”

Mensen hebben online een korte aandachtspanne, gaat hij verder, en daarom is het zaak alleen relevante aanbiedingen aan de klant te doen. “Ons doel is om eind 2018 met een shopcard te komen, waarmee de klant het totaal aantal Eurostar-transacties kan betalen.”

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook