Transdev heet de hoogste trede van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO bereikt. Het bedrijf is het eerste ov-bedrijf dat hierin geslaagd is.
Transdev heet de hoogste trede van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO bereikt. Het bedrijf is het eerste ov-bedrijf dat hierin geslaagd is.
Minke Jansma, Transdev HR Directeur: “Transdev zet zich al jaren in om een inclusievere werkgever te worden. Niet uit naastenliefde, plichtsgevoel of ‘voor de vorm’, maar als bedrijfsstrategie. Waarom zou je bepaalde groepen links laten liggen, terwijl zij iets aan je organisatie kunnen toevoegen? Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen al snel het stigma ‘moeilijke werknemer’, maar dat is natuurlijk onzin. Met wat aanpassingen aan onze kant, profiteren we van meer diversiteit op de werkvloer en verlichten we het personeelstekort. Dat verbetert de prestaties van Transdev en de dienstverlening voor de reiziger.”
Transdev biedt bijvoorbeeld statushouders een baan als monteur in opleiding aan, of zet 'clean teams' in: op verschillende locaties maken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bussen en kantoren schoon. Daarnaast onderzoek Transdev hoe het bedrijf een nog toegankelijkere werkgever kan zijn, bijvoorbeeld via een pilot samen met het Werkgeverservicepunt Amsterdam, waarin mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt meer tijd krijgen om de opleiding tot buschauffeur te doorlopen en begeleid worden door een jobcoach.
De prestatieladder meet hoeveel procent van de medewerkers afkomstig is uit een kwetsbare groep. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die al lange tijd werkloos zijn, mensen met een beperking, of mensen die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn. Daarnaast kijkt de PSO wat een bedrijf precies doet om deze mensen te helpen zich te ontwikkelen op de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld in de vorm van begeleiding, aangepast werk, en doorontwikkeling. Om trede 3 te bereiken, moet een bedrijf voor deze kwetsbare groep veel werkgelegenheid creëren én goede begeleiding bieden; bedrijven op trede 3 zitten in de top 10% qua werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie.
Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
In de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Hermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Het aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
De twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…