Flixbus neemt Europese groeisprong

Flixbus neemt Europese groeisprong

Flixbus heeft haar groeiambities in de Benelux gepresenteerd: het bedrijf wil het aantal buskilometers dit jaar verdubbelen. De grootste groei zit hem in een uurverbinding tussen Brussel en Amsterdam. Ook tussen Parijs en Amsterdam wil Flixbus elk uur gaan rijden.

Het busbedrijf gaat daarmee de concurrentie aan met de nieuwe Intercityverbinding tussen Amsterdam en Brussel die op 9 april is gestart. “Sinds die nieuwe dienstregeling inging, krijgen wij al 15 procent meer boekingen op dat traject binnen”, zegt persvoorlichter Rosa Donat van Flixbus. Volgens Donat is de busrit van Amsterdam naar Brussel die Flixbus straks aanbiedt sneller en goedkoper dan de nieuwe treinverbinding. Tussen Schiphol en luchthaven Zaventem rijdt de maatschappij straks tien keer per dag.

Verder komen er een dertigtal nieuwe bestemmingen en routes bij, variërend van toeristische plekken als Zandvoort en de Efteling tot verbindingen met Rotterdam, Eindhoven, Venlo, Charleroi, Brussel en Brugge naar Schiphol. Daarmee verbindt Flixbus naar eigen zeggen de luchthaven met 50 andere bestemmingen. Het bedrijf is bovendien met luchtvaartmaatschappijen in gesprek om samen te werken.

Een tiental nieuwe steden in Nederland zal worden aangedaan door de groene bussen. Zo worden Haarlem, Almere en Leeuwarden aangesloten op het net. Er komen nieuwe routes: Amsterdam–Charleroi, Utrecht–Verviers, Rotterdam–Drachten en Amsterdam–Luxemburg. Eind juni moet de dienst Amsterdam–Parijs ook elk uur gaan rijden.

De groeispurt die vanaf morgen plaatsvindt, staat niet op zichzelf: in heel Europa biedt Flixbus vanaf morgen meer diensten aan. In de VS wil Flixbus vanaf deze zomer met dagelijkse ritten in Californië de strijd aangaan met de aloude Greyhound-bus.

3 reacties

  1. Henk
    25 april 2018 om 12:37- Reageren

    Uitstekend, een voordelig alternatief voor de trein voor trips naar het buitenland.

    Ik hoop dat ze de ruimte krijgen van de overheid: fatsoenlijke faciliteiten, waar nodig nieuwe busbanen of rijden op vluchtstroken rijden bij files (zoals andere bussen).

  2. Henk
    25 april 2018 om 12:43- Reageren

    Het zou ideaal zijn om hun routes op 9292 te kunnen zien (er zijn ook binnenlandse trips). Of is die site eigendom van concurrerende vervoerders?

  3. Hans
    25 april 2018 om 15:22- Reageren

    Is deze Flixbus écht emissievrij? Zo niet, dan niks ervan, weg uit onze steden met dit soort voertuigen. Los van de CO2 footprint praten we hier ook over het zeer ongezonde NOx, fijnstof en ultrafijnstof dat in de longen van de omwonenden verdwijnt.

    Met écht emissievrij bedoel ik dus niet zogenaamd compenseren en ondertussen op vervuilende diesel rijden. Dus geen politiek “CO2 compensatie” gepraat wat ik op de Flix site zie, waarbij de reiziger *vrijwillig* een meerprijs kan betalen dat dan onduidelijk geïnvesteerd wordt in iets als zuinigere kookstellen in Rwanda… dat is je kop in het zand steken.

    Ik ben die bedrijven die zich milieuvriendelijk afficheren maar ons ondertussen mobiliteit op fossiele brandstoffen door de strot duwen méér dan zat!

Laat een reactie achter

Lees ook