Ov-bedrijf LA eregast Transport Publics

Ov-bedrijf LA eregast Transport Publics

De Amerikaanse stad Los Angeles staat vooral bekend als autostad. Wellicht komt daar verandering in nu de bevolking van Los Angeles per referendum heeft gestemd voor forse ov-investeringen. Ov-bedrijf LA Metro doet in juni op Transport Publics uit de doeken wat de plannen zijn.

Gedurende lange tijd was Los Angeles een stad voornamelijk gericht op de automobilist. De regio is de dichtstbevolkte in de VS; verspreid over 10.500 vierkante kilometer (tien keer de oppervlakte van New York) wonen 10,1 miljoen mensen. Het busnetwerk is qua reizigersaantallen het een na drukste van Amerika.

In november 2016 hebben inwoners van de Los Angeles county gestemd voor de ‘M Measure’ van LA Metro. Voor een halve cent opslag op de btw, werd gestart met 40 grote projecten gedurende de aankomende 40 jaar. Dit project betreft een ingrijpende modernisering van het lokale vervoernetwerk en is het grootste verkeersinfrastructuurproject van de Verenigde Staten geschat op 120 miljard dollar.

In 2028 organiseert LA de Olympische Spelen en moeten er dus al flinke stappen zijn gemaakt. 28 projecten staan bovenaan het prioriteitenlijstje en moeten binnen tien jaar zijn afgerond.

Phil Washington, directeur van LA Metro is van 12 tot en met 14 juni te gast in Parijs op de mobiliteitsbeurs Transport Publics. Hij vertelt op de beurs hoe het bedrijf LA wil omvormen van autostad naar een stad die bekend staat om zijn uitstekende ov.

LA Metro in cijfers:

  • 1,3 miljoen passagiers per dag
  • een vloot van 2438 bussen
  • 2 metrolijnen, 4 lightraillijnen
  • 1700 km fietspaden
  • 9817 fte

Eén reactie

  1. Ben
    20 april 2018 om 08:32- Reageren

    2 metrolijnen, 4 lightraillijnen in zo’n stad. Heel sneu.

Laat een reactie achter

Lees ook