NS-topman Roger van Boxtel overlegt in september met Deutsche Bahn en de regering van Berlijn of er een snellere treinverbinding kan komen tussen Amsterdam en de Duitse hoofdstad. "Wat mij betreft beginnen we van onderop met één trein per dag en bouwen we dat uit", aldus Van Boxtel.
In september overleg over snelle IC Berlijn
De NS-directeur deed de aankondiging vanmiddag tijdens de startbijeenkomst van Low Car Diet. "In september wil ik tijdens InnoTrans met mijn Duitse collega's en de Berlijnse regering afspraken maken om met een snellere trein tussen Amsterdam en Berlijn te beginnen. Laten we gewoon eens bij één trein per dag beginnen. En daarna misschien nog een. Van onderop, net zo lang totdat we er zijn."
Wat Van Boxtel betreft heeft die trein slechts twee tussenstops in Nederland, bijvoorbeeld in Amersfoort en in Hengelo. "Ik sprak laatst de burgemeester van Enschede. Die hoeft helemaal geen stop in de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn", aldus de NS-topman. Dat is overigens nu ook niet het geval, aangezien Enschede niet op de route ligt. Ook in Duitsland zou de trein slechts een of twee keer moeten stoppen.
Van Boxtel wil in september in Berlijn graag zoveel mogelijk partijen om tafel om te kijken of hij de zaak vlot kan trekken. Hij gaf aan erg blij te zijn met de druk van buitenaf, zoals de petitie die gestart is door Pelle Berting. Die is inmiddels meer dan 15.000 keer ondertekend en roept op tot een verbinding die kan concurreren met het vliegverkeer. "Ik heb intern ook wel wat moeten overwinnen om de petitie te omarmen, maar wat mij betreft komt hij als geroepen", aldus Van Boxtel.
Berting is voorzichtig positief over de aankondiging van Van Boxtel. "Na het tegenvallende nieuws van twee weken geleden, waarbij duidelijk werd dat er voorlopig geen investeringen voor infrastucturele verbeteringen zijn, is dit een stap in de goede richting", aldus Berting.
Lees ook: Nieuwe locs, maar nog steeds met wissel, voor IC Berlijn
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven kon nog niet aangeven of de Nederlandse overheid zich aansluit bij het initiatief van Van Boxtel. Ook kon ze nog niet zeggen of ze zich hard zal maken dat de Duitse bondsregering bij het overleg aanwezig zal zijn.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Nee, De Nederlandse regering investeert liever in Asfalt en Schiphol, maar o jé als ze voor een treinverbinding eens hun nek uit moeten steken (En daarmee de wens van de omwonenden van de luchthavens tegemoed komen om het vliegverkeer op kortere afstanden terug te dringen ten faveure van de trein).
Ingediend door De Leeuw op di, 15/05/2018 - 11:25
"Ik sprak laatst de burgemeester van Enschede. Die hoeft helemaal geen stop in de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn”, aldus de NS-topman. Dat is overigens nu ook niet het geval, aangezien Enschede niet op de route ligt. "
Wat is dit nou weer voor onzin gedeelte? Heeft de NS-topman ook overleg gehad met de burgemeester van Roosendaal en vervolgens tot de conclusie gekomen dat die geen stop ambieert omdat de verbinding Amsterdam - Berlijn niet op de route ligt? ?
Ingediend door Ben op wo, 16/05/2018 - 15:48
De burgemeester van Enschede is net als Roger van Boxtel een D66er, vandaar dat die elkaar onderling hebben gesproken, vermoedelijk is dat de enige persoon die van Boxtel in die regio nog kent.
Ingediend door PVV Stemmer op vr, 18/05/2018 - 09:25
Reactie toevoegen