Mensen de auto uit ‘begint bij goed ov’
dossier ZE2025

Mensen de auto uit ‘begint bij goed ov’

Als Europese steden hun inwoners uit de auto willen krijgen en meer willen inzetten op fietsen en lopen, begint dat bij het aanleggen van een goede ov-infrastructuur. Dat zegt Jim Walker van het internationale platform Walk21, dat lopen hoger op de politieke agenda wil zetten. Hij noemt Oslo en Wenen als internationale voorbeelden.

Volgens Walker moet goed ov centraal staan, om bewoners van de stad uit de auto te krijgen en meer te laten fietsen en lopen. “Er moet een goede connectie zijn tussen het centrum van de stad en de buitenwijken en de ov-infrastructuur moet binnen tien minuten loopafstand van voorzieningen liggen. Als die afstand groter is, kiezen mensen toch eerder voor de auto.”

Oslo: centrum als no-park-zone
Het centrum van Oslo werd onlangs als no-park-zone ingericht, nadat eerder de busvloot werd geëlektrificeerd. “Doordat de stad een emissievrij ov-netwerk heeft ingericht, zijn de inwoners bereid de auto te laten staan.” In een eerder stadium, toen Oslo dat alternatief nog niet aanbood, waren de inwoners minder bereidwillig te fietsen en lopen.

Wenen bouwde eerst een ov-netwerk
Ook Wenen zet in op minder gebruik van de auto, zegt Walker. “Ze bouwden daar eerst een ov-netwerk, voordat nieuwe woonwijken en voorzieningen werden gebouwd. Zo blijft de verbinding tussen de buitenwijken en het centrum goed. Het begint met goed ov.”

Inspiratie
Deze voorbeelden inspireren ook andere grote Europese steden, zoals Parijs, Berlijn en Lissabon. Ook Nederland doet het erg goed op loop- en fietsgebied: de Tweede Kamer nam onlangs een motie aan, om de Charter for Walking bij meer gemeenten en provincies onder de aandacht te brengen.

Voordelen
Het Urban Insight-rapport van Sweco ‘Urban Mobility on a Human Scale – Promoting and Facilitating Active Travel in Cities’ toont de voordelen aan die gepaard gaan met een toename van fietsers en voetgangers voor steden in Europa.

Die voordelen zijn niet alleen economisch van aard, maar hebben ook te maken met een betere luchtkwaliteit, betere doorstroming van verkeer, efficiënter gebruik van de openbare ruimte en een actievere levensstijl. Dat zegt Jeroen Quee, mobiliteitsexpert bij Sweco Nederland en een van de auteurs van het rapport.

5 reacties

  1. niek
    20 mei 2018 om 11:35- Reageren

    Verrassend mevrouw Gunda Krauss te zien, vooraan op haar driewielfiets de Van Raam Easy Rider, deze actieve plm tachtig jarige laat zien dat je lang zelfstandig kunt blijven met aanpassingen of het nu een nieuwe heup, stok of driewieler is. In 2009 maakte ze een 1000 km lange fietstocht. https://www.youtube.com/watch?v=6qzlnZniW9k
    Fietsen en wandelen. Fijnmazig vervoers-netwerk onder hetzelfde belastingregiem als vliegen kan autogebruik minder aantrekkelijk maken.

  2. De Leeuw
    22 mei 2018 om 00:43- Reageren

    En dus gaan in Den Haag frequenties omlaag, loopafstanden omhoog (als schaalsprong doorgaat) en worden de buslijnen steeds verder uitgekleed.
    In het Zuiderpark zongen de ADO-supporters altijd “Je komt Den Haag niet uit”, nou met MRDH kom je Den Haag straks niet meer in en uit omdat het vol met auto’s staat bij gebrek aan ov-alternatieven. Maar voor Rotterdam en de Hoekse lijn is wel geld.
    Hopelijk wordt MRDH snel opgedoekt en gaan Rijk en Provincie eindelijk in tramlijnen en in hoge frequenties investeren.

  3. P.Heesakkers
    22 mei 2018 om 14:21- Reageren

    Ik denk-vrees, dat de auto voorgoed als populair persoonlijk vervoermiddel opgang heeft gemaakt. Ik ben zeker niet tegen de auto laat dat gezegd, maar de regering in Den Haag heeft te lang gedraald, om het openbaar vervoer in haar geheel als alternatief voor de auto aantrekkelijk te maken. Heeft deels te maken dat de regering niets aan de accijnzen op brandstof wil doen om haar inkomsten daaruit op te schroeven. Eenmaal in de auto gaat de autogebruiker niet graag het O.V. in. Alle ophef over milieu, als luchtvervuiling, drukte op de autowegen ten spijt, en meer van dit. De vervoersprijzen zijn ook niet bepaald aanlokkelijk, om de auto vaker te laten staan, maar ook , als men eemaal de auto heeft, wil men deze ook voor de kosten als aanschafprijs o.a. deze ook ten volle benutten. Kortom± eenmaal in de auto stapt men niet meer in het algemene openbaar vervoer. En dit is geheel begrijpelijk. Bus en trein brengen je in het geheel niet waar men wil of moet zijn.

  4. Frank Verkooijen
    26 mei 2018 om 20:50- Reageren

    Mensen de auto uit begint bij goed o.v.

    Ervaring van vandaag: van Amsterdam naar Breda voor ziekenhuis bezoek.
    1 vertraging bus in Amsterdam.
    2. Intercity direct rijd niet verder dan Rotterdam. Advies op station Rotterdam van ns medewerker: je kunt beter met de auto gaan. Trein 45 min. later.
    3. In Breda: geen bus vervoer, dus taxi.

    Ondanks de extra genomen tijd qua reizen, toch te laat voor het bezoekuur en onverrichterzake weer terug met extra kosten.
    Om groen te kunnen gaan reizen moet men eerst door de groen en gele spreekwoordelijke appel.

    Mensen de auto uit begint bij goed ov.

  5. De Leeuw
    28 mei 2018 om 11:59- Reageren

    En dus met hogere frequenties. IC’s in half uurs-frequenties en stadsvervoer in 15 min frequenties is niet bevorderlijk voor OV.

Laat een reactie achter

Lees ook