Stapsgewijs concurrerend Europees spoor

Stapsgewijs concurrerend Europees spoor

door Onno Pruis in rubriek buitenland
3 reacties

Vandaag maakte staatssecretaris Stientje van Veldhoven bekend dat ze 2 miljoen reizigers uit het vliegtuig de trein in wil krijgen. Dat zijn circa 5.500 reizigers per dag. Een behoorlijke ambitie, afgezet tegen het huidige aantal internationale treinverbindingen. Maar er kan nog veel meer, met relatief kleine stappen, betoogt adviseur Onno Pruis.

De staatssecretaris zoekt het vooral in gemak voor de luchtreizigers tussen Amsterdam, Brussel, Parijs, Düsseldorf en Frankfurt die vanaf daar verder vliegen. Verbetering van internationale treinverbindingen die hout snijden worden niet voorzien. Er is echter veel meer nodig en ook mogelijk.

Kaartbeeld HSL-verbindingen uit Proposals for a high speed network (1989)

Een lange geschiedenis
Al bijna 30 jaar geleden (in 1989) heeft de Unie van Europese Spoorwegmaatschappijen een visie geschreven: ‘Proposals for a European high-speed network’. Aanleiding was ook toen al het teruglopend treingebruik en toename van het vervoer per vliegtuig en trein. Er werd een netwerk van HSL-verbindingen in West Europa voorgesteld dat nu, 30 jaar later voor een deel gerealiseerd is, zij het meer versnipperd en met soms langere reistijden dan voorzien zoals blijkt uit onderstaande kaartjes.

Er was ook een netwerk van snelle nachttreinen over grote afstanden gepland zoals van Amsterdam naar Madrid en Milaan of

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook