Siemens mag slaaptreinen ÖBB bouwen

Siemens mag slaaptreinen ÖBB bouwen

Siemens mag 21 langeafstandstreinen bouwen voor ÖBB ter waarde van 375 miljoen euro. Dat is de uitkomst van een slepende aanbesteding door de Oostenrijkse spoorwegen.

De bestelling van ÖBB bestaat uit acht dagtreinen met elk negen rijtuigen en 13 nachttreinen met zeven slaaprijtuigen. De nachttreinen gaan vooral op de verbindingen met Italië rijden. Daarmee komt materieel vrij die het Oostenrijkse spoorbedrijf op andere verbindingen kan inzetten, wellicht ooit richting Nederland.

De aanbiedingsstrijd om het materieel ging tussen Siemens en Bombardier en had eind vorig jaar al moeten zijn beslecht. Siemens diende echter een bezwaar in bij ÖBB vanwege de ‘lichte’ constructie-eisen, die in het voordeel zouden zijn van de concurrent. Bombardier zou de treinen namelijk goedkoper kunnen laten maken in China bij partner CRRC. Na aanpassing van specificaties door ÖBB trok Siemens de klacht in. Uiteindelijk trok de Duitse treinenbouwer dus aan het langste eind.

ÖBB en NS zijn al een tijdje in gesprek om de nachttrein naar Amsterdam in ere te herstellen. Dat zou op zijn vroegst vanaf 2020 kunnen. De Oostenrijkse spoorwegen namen in december 2016 een deel van het nachttreinennet van Deutsche Bahn over, dat er geen toekomst meer in zag.

Laat een reactie achter

Lees ook